Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Lutz Krasemann, directeur van Fruchthansa, over het druivenseizoen in Zuid-Afrika

"Er zal geen sprake zijn van totale oogstuitval , maar we moeten vanaf februari wel op tekorten rekenen"

"De regenval in alle grote Zuid-Afrikaanse teeltgebieden leidt momenteel tot een vermindering van de export, vooral van de lichte rassen. Hierdoor worden er na de geconcentreerde aanvoer aan het begin van het jaar, die ook te maken had met de late aanvoer vanuit Peru, in de komende weken kleinere hoeveelheden uit Zuid-Afrika verwacht", deelt  Lutz Krasemann van Fruchthansa mee.



"Het druivenseizoen van het zuidelijk halfrond was begin november iets later begonnen dan vorig jaar, met druiven uit Brazilië en Peru. Dit kwam door de goede beschikbaarheid van late rassen uit het Europese seizoen. De eerste verkoopweken tot aan het einde van het jaar werden echter gekenmerkt door een aanzienlijk onderaanbod."

Vooral Peru had dit seizoen met diverse problemen te kampen: van stakingen in de transportsector en de daaruit voortvloeiende vertragingen tot een dalende rentabiliteit vanwege de duidelijk gestegen teelt- en logistiekkosten. Dit zorgde voor enkele uitdagingen in de groenten- en fruitsector, niet in de laatste plaats op de druivenmarkt.

Het Zuid-Afrikaanse seizoen start met kleinere hoeveelheden 
Vanaf half december schakelt het bedrijf geleidelijk over van Peruaanse druiven naar Zuid-Afrikaanse druiven. "Het seizoen begon aanvankelijk met zeer kleine hoeveelheden, aangezien er aan het begin van de oogst in de Limpopo sprake was van zware regenval, wat leidde tot oogstverliezen en tot vertraging van de eerste exporten. Nadat later ook in de twee andere belangrijke teeltgebieden aan de Orange River en in Western Cape aanzienlijke regenval geregistreerd werd, gaan we nu vanaf eind januari uit van lagere importvolumes, vooral bij witte pitloze druiven. Ook bij de rode pitloze druiven zijn er verliezen bij de meer vatbare rassen zoals bijvoorbeeld Starlight, en het valt nog te bezien of er een onderaanbod zal zijn", aldus Lutz. 

Andere problemen zoals stroomonderbrekingen zouden op zichzelf al jaren bekend zijn. De meeste pakstations gebruiken generatoren en steeds vaker ook PV-installaties om zo zelfvoorzienend mogelijk te kunnen werken. De stroomonderbrekingen zorgen echter voor problemen voor onder andere de irrigatiepompoen, waardoor een constante irrigatie niet gegarandeerd kan worden. Het gebruik van generatoren in de pakstations veroorzaakt bovendien een significante kostenfactor.


Foto: Fruchthansa GmbH

Duidelijk hogere verkoopprijzen dan vorig jaar
De prijzen zijn aanzienlijk hoger dan in het voorgaande jaar, wat vooral komt door de gestegen kosten in de toeleveringsketen. "In Zuid-Amerika draagt ook de uiterst ongunstige wisselkoers tussen de euro en de dollar daaraan bij. De verkoopprijzen liggen hoger dan vorig jaar. Toch kunnen de telers hun kosten nauwelijks dekken." 

Ook biologische druiven zijn in het assortiment van het bedrijf uit Wesseling te vinden. Deze zijn voornamelijk afkomstig uit Europese teelt, waarnaar steeds meer vraag is. "De eerste biologische druiven uit Zuid-Afrika verwachten we in week 4, maar er zijn nog voldoende hoeveelheden voor doorlopende programma's."

Verkoopperiode van druiven
Het seizoen van witte druiven uit Zuid-Afrika begint over het algemeen met de standaardrassen vanaf half december tot week 8, gevolgd door premiumrassen zoals bijvoorbeeld Autumn Crisp, die tot ongeveer week 15 op de markt te vinden zijn. Rode druiven uit Zuid-Afrika, die niet veel concurrentie uit India ondervinden, kunnen tot eind mei aangeboden worden, voordat de Egyptische en Marokkaanse druiven op de Europese markt verschijnen.

In de Duitse retail neemt de belangstelling voor rode druiven al jaren toe. "Vijftien jaar geleden was het aandeel rode druiven ongeveer tien procent. Inmiddels zitten we op een goede mengverhouding van 50/50. Afhankelijk van het ras, de periode en de belangstelling van de klant schommelt de vraag natuurlijk tussen de witte en rode druiven. Druivenrassen die pitten bevatten, zoals bijvoorbeeld Red Globe, verliezen echter steeds meer aan betekenis op de Duitse markt", aldus Lutz.

"Bij de witte druiven handelen we nog steeds in goede standaardrassen zoals Early Sweet, Sugarone en Thomspon Seedless. Belangrijke nieuwe rassen zijn bijvoorbeeld Timpson, Autumn Crisp en Sweet Globe. Bij de rode druiven blijft het ras Crimson populair, nieuwere rassen zoals Sweet Celebration en Allison vertonen een grote groei. De nieuwe rassen hebben zich zowel vanwege hun goede smaak als hun goede productieomstandigheden, dat wil zeggen hoge opbrengsten, kunnen vestigen. Maar ook dankzij een goede houdbaarheid", weet Lutz.

Nog steeds vraag naar plastic schaaltjes
Fruchthansa ontvangt de producten zowel in schaaltjes als los. "De standaardverpakking in de Duitse retail is nog steeds de schaal met 500 gram, clamshells, maar ook steeds vaker gesealde schaaltjes. Afhankelijk van het seizoen en de capaciteit ontvangen we ook af en toe losse druiven, die we ter plaatse in schaaltjes verpakken." Draagzakken, waarin de druiven los per 4,5 kg verkocht worden, zijn ook nog steeds veel gebruikt.

"Er is nog steeds vraag naar de klassieke kunststof schaaltjes, dat ligt onder andere aan de gemakkelijk hantering en de lagere verliezen in de winkel. Er worden momenteel veel pogingen gedaan om deze schaaltjes door een papieren alternatief te vervangen, maar een volwaardige vervanger is nog niet gevonden." 

"Er zijn elk jaar problemen. Men moet gewoon een oplossing vinden voor al die problemen", zegt Lutz. Desondanks lukt het Fruchthansa  om de retail gedurende twaalf maanden doorlopend van druiven te voorzien, zowel met als zonder pitten. "Dat ligt onder andere aan de efficiënte toeleveringsketen, de jarenlange relaties met leveranciers en onze jarenlange ervaring. Als druivenleverancier moet je daarom breed gepositioneerd zijn, zowel wat betreft de herkomst als qua rassen, zo kan je snel en flexibel reageren op marktgebeurtenissen en klimatologische onberekenbaarheden, en toch de optimale hoeveelheid tegen een optimale prijs leveren."

Bezoek Fruchthansa op de Fruit Logistica in Berlijn in hal 20, stand B61.

Voor meer informatie:
Dr. Lutz Krasemann
Fruchthansa GmbH
Urfelder Str. 65
D-50389 Wesseling, Duitsland
info@fruchthansa.de  
www.fruchthansa.de 

Publicatiedatum: