"Stabiele Spaanse deelname aan Fruit Logistica"

In minder dan een maand zal de AGF-sector zich weer verzamelen op Fruit Logistica. De deelnamecijfers van vóór de pandemie aan dit evenement in Berlijn zullen zich naar verwachting herstellen. De Spaanse aanwezigheid blijft stabiel, alsook die van Latijns-Amerika. De deelname van bio-bedrijven groeit, maar ook die van de toeleveringsbranche die technologie inzet om de teelt efficiënter te maken, zowel wat productiviteit als het verbruik van water betreft. De organisatie heeft ook al de lijst van de 10 finalisten voor de Fruit Logistica Innovation Award gepubliceerd, waaronder het Spaanse bedrijf Anecoop. 

"Dit jaar hebben we minder tijd gehad om ons voor te bereiden, want de vorige editie werd omwille van de pandemie uitgesteld tot de maand april", zegt Silvia de Juanes, officiële vertegenwoordigster van Messe Berlin in Spanje, Andorra en Gibraltar. "De verwachtingen zijn zeer positief, aangezien we hopen weer de deelnamecijfers van vóór de pandemie te bereiken. In 2022 klokten we af op 70% van de gebruikelijke deelnamecijfers als gevolg van coronarestricties in verschillende landen. Het herstel van de beurscijfers was al zichtbaar in oktober, tijdens de Fruit Attraction in Madrid."

Volgens Silvia de Juanes vullen beide beurzen elkaar overigens goed aan. "Sommigen zien het misschien als concurrerende evenementen, maar met een periode van ongeveer 4 maanden tussen de ene en de andere vakbeurs, vindt elk plaats op een strategische tijdstip voor bepaalde producten. In veel gevallen begint de Spaanse beurs aan het begin van het verkoopseizoen en in Berlijn maken de bedrijven dan van de gelegenheid gebruik om met hun internationale klanten impressies uit te wisselen. We voorzien een stabiele Spaanse deelname aan de komende Fruit Logistica. Latijns-Amerika zet bijna alles in op Fruit Logistica in Europa, dat na de Verenigde Staten de belangrijkste markt is vanwege zijn economische macht, vooral de Duitse markt."

Volgens de Spaanse vertegenwoordigster van de beurs vindt de grootste groei qua exposantendeelname plaats onder bedrijven van de ondersteunende industrie op het gebied van naoogst, kastechnologie, automatisering, kunstmest, logistiek en vooral het efficiënt gebruik van water. Ook de bedrijven die zich toeleggen op de teelt en verwerking van biologische producten zullen dit jaar prominenter aanwezig zijn. "De ruimte die het hardst groeit is ongetwijfeld Smart Agri. Het is duidelijk dat klimaatverandering droogte veroorzaakt in veel teeltgebieden, wat een punt van zorg is geworden voor de sector, alsook het beheer van de teeltkosten. Eén derde van de bedrijven die zich voorstellen op de Start-up Day is gerelateerd aan het gebruik van water. En ook dit jaar zien we weer meer inschrijvingen van biologische teeltbedrijven."

Als er iets is dat Fruit Logistica ook onderscheidt, is het volgens Silvia de Juanes het in de kijker zetten van innovaties op wereldschaal. Er zijn meer dan 80 voorstellen ingediend voor de Fruit Logistica Innovation Award, waarvan slechts 10 inzendingen onder zeer strenge selectiecriteria zijn weerhouden door een multidisciplinaire jury. "Er zijn 10 innovaties genomineerd, en stuk voor stuk zijn ze spectaculair! Dit jaar hebben we weer Spaanse vertegenwoordiging met de Brocomole van Anecoop, een groentespread gemaakt met 97% verse broccoli en avocado. De sector zelf zal bepalen wat het winnende voorstel is." Daarnaast biedt Fruit Logistica weer haar Spotlight-ruimte aan, waarin de exposerende bedrijven de beursbezoekers kunnen informeren over hun noviteiten. Het gaat hier om meer dan 30 innovaties op wereldniveau.

Als grootste wereldwijde kennisplatform in de groente- en fruitsector is op Fruit Logistica ook de Logistic Hub de moeite waard, waar aandacht wordt besteed aan de noodzaak om de logistiek op milieu- en ethisch vlak te verbeteren. Duurzaamheid zal de rode draad vormen van veel van de conferenties op de beurs.

De beperkingen in coronatijd hebben geleid tot een explosie van het gebruik van online formats die volgens Silvia Juanes niet meer weg te denken zijn. "Op het online platform van Fruit Logistica kan elke exposant en bezoeker een eigen profiel aanmaken om met elkaar verbonden te zijn. Voorheen kon je als bezoeker alleen contact opnemen met de exposanten, maar nu is het ook mogelijk om in contact te komen met andere bezoekers en te achterhalen wie er op de beurs aanwezig is. Dit is een ware revolutie die een nieuw en breed scala aan mogelijkheden biedt. Naast het gebruik van de chat kunnen de deelnemers op aanvraag alle conferenties zien die op de beurs plaatsvinden, aangezien er tussen de afspraken niet voor alles tijd is."


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.