Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Richard Hahne, directeur van Ziegler & Co. over het huidige bloedsinaasappelseizoen

"Wij willen onze klanten exclusieve producten aanbieden die niet in de supermarkt te vinden zijn"

Als exclusieve partner van San Lucar op de groothandelsmarkt in Nürnberg, biedt Ziegler & Co. een breed scala aan producten van de wereldwijd actieve onderneming aan. Passend bij het seizoen omvat het assortiment momenteel vooral citrus en druiven.  


Richard Hahne bij de groothandelsstand van Ziegler & Co.

Geen goedkope producten
"De houdbaarheid, de visuele en algemene smaakkwaliteit van het fruit en de betrouwbare beschikbaarheid overtuigen ons nog steeds. Naast citrus en druiven bieden we ook zachtfruit uit Europa aan. Dat laatste verkopen we in open kartonnen schaaltjes, omdat onze klanten daar sinds het begin van de pandemie om vragen."

Van druiven biedt Richard tussen de zes en acht verschillende rassen aan. Goedkope producten zijn bij Ziegler & Co. niet te vinden. "Wij willen geen goedkope producten aanbieden, aangezien er altijd wel een handelaar is die zijn producten nog goedkoper aan kan bieden. Deze markt wordt al goed bediend. Want als de producten goed zijn, wil ook bijna niemand meer over de prijs in discussie gaan", meent Richard.   

De zaken lopen weer goed sinds week 2
"Tussen 31 december en halverwege de eerste kalenderweek was het vrij rustig. Sindsdien is de toestroom van klanten echter weer zeer goed", aldus Richard. Bijzonder populair zijn bijvoorbeeld bloedsinaasappelen, die het bedrijf hoofdzakelijk in Italië inkoopt. "De prijzen voor bloedsinaasappelen zijn meestal hoger dan die van onze concurrenten. Maar kwaliteit is voor ons ook belangrijker dan de prijs of de grootte van het fruit. Wij hebben vooral rassen in het aanbod waarvan je amper een pallet kunt kopen. Wij willen onze klanten exclusieve producten aanbieden die niet in de supermarkt te vinden zijn."

Vooral omdat het Richard opvalt dat klanten die voorheen al veel geld aan exclusieve producten uitgaven, dit nu nog steeds zouden doen. "Maar je moet de producten wel voortdurend beschikbaar hebben en ze dienovereenkomstig kunnen aanbieden." Zijn klantenbestand omvat veel weekmarkthandelaren, die in de woonwijken of in de binnenstad gevestigd zijn. Hij heeft echter ook klanten uit onder andere Dresden en andere Oost-Duitse regio's.  

De verkoopperiode van speciale producten zoals bijvoorbeeld Italiaanse bloedsinaasappelen begint ongeveer vanaf half januari en loopt tot april/mei. "Vanaf dan starten we ook echt met zachtfruit. Sinds begin december verkopen we echter ook al Italiaanse aardbeien." 

Personeelstekort beïnvloedt de beschikbaarheid
Richard ondervindt geen problemen met de vrachtkosten of een gebrek aan capaciteit, maar vanwege een gebrek aan personeel bij zijn leveranciers ontstaan er soms vertragingen, vooral bij groenten. "Afgezien van kalenderweek 1 werd er tendentieel meer groenten en fruit verkocht. Dat heeft echter ook met de tijd van het jaar te maken: voor Kerst zijn de consumenten niet zo sterk op groenten gericht. Sinds deze week richten mensen zich echter ook weer meer op gezondheid en dergelijke, waardoor de vraag naar sommige groenten ook weer is toegenomen."
Ook het thema energie is voor het bedrijf geen groot probleem, aangezien het bedrijf een magazijn met een groot dak ter beschikking heeft waarop zich een PV-installatie bevindt. "Wij hebben voldoende energie ter beschikking."  

In tegenstelling tot wat sommige mediaberichten meldden, viel ook op dat de prijzen van groenten en fruit niet snel zijn gestegen. "Bij producten zoals paprika's bijvoorbeeld waren de prijzen zo laag als ze al lang niet meer geweest zijn", merkt Richard op. "Dat druiven duur zijn ligt ook specifiek aan de transportkosten, bijvoorbeeld voor overzeese containers." Momenteel betrekt het bedrijf druiven uit Peru en Zuid-Afrika. Volgens Richard zijn er geen knelpunten geweest. Hij schrijft dit toe aan de langdurige samenwerking met de leveranciers. "Wij werken in sommige gevallen all dertig jaar met hen samen."

Productfoto's van Ziegler & Co. GmbH

Voor meer informatie:
Richard Hahne
Ziegler & Co. GmbH
Leyher Str. 107c
D-90431 Nürnberg, Duitsland
ziegler.obst@gmail.com 

Publicatiedatum: