Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cédric Leite, Mighirian Frères:

"Fransen gaan terug naar basisproducten, er is geen ruimte meer voor luxeproducten"

Voor veel spelers in de tomatensector is het begin van het jaar een moeilijke periode. Als gevolg van de koopkrachtdaling onder consumenten zijn de consumptieaantallen nog steeds klein. 'Basisproducten' verkopen goed, maar de duurdere producten niet.

"Fransen gaan terug naar basisproducten, er is geen ruimte meer voor luxeproducten. Het lukt ons bijvoorbeeld prima om de cherrytomaten uit het middensegment te verkopen, maar die uit premiumassortiment zijn dit jaar niet heel populair en verkopen dus ook niet heel goed. We proberen altijd producten aan te bieden die opvallen, maar dit seizoen hebben we ons gericht op de meer klassieke tomaten. Normaal gesproken eten consumenten vooral rond Kerst luxeproducten, maar dit jaar was dat niet het geval", vertelt Cédric Leite van het Franse Mighirian Frères.

Aanbod beïnvloed door een stijging van de teeltkosten
"Er is een aantal producten dat we voorgaande jaren wél op de markt aanboden, maar die we dit jaar níét konden aanbieden, omdat onze leveranciers vanwege de stijging van de energiekosten hun kassen niet wilden verwarmen. Omdat de consumptieaantallen te klein zijn, worden enkele van onze producten zelfs met het beperktere aanbod echter uiteindelijk toch tegen lagere prijzen verhandeld dan die van vorig jaar. Om de tomatenverkoop te kunnen stimuleren, moeten de temperaturen bovendien omlaag. Als het buiten koud is, nemen mensen namelijk de tijd om zelf te koken en aan tafel te gaan zitten om te eten. Voor een dynamische consumptie moeten de buitentemperaturen zo veel mogelijk kloppen met de temperaturen die bij het seizoen horen."

Voor meer informatie:
Cédric Leite
Mighirian Frères
Tel.: +33 (0)1 41 73 78 14

Gerelateerde artikelen → Zie meer