Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ecuadoraanse bananenteler focust op herwinnen marktaandeel in Europa en VS

De Ecuadoraanse conventionele en biologische bananenteler en
-exporteur Agzulasa ziet dat het land verloren marktaandeel aan het terugwinnen is in Europa en de VS. Ondanks drie uitdagende jaren voor de bananentelers van het land, zegt Marianela Ubilla, directeur van Agzulasa, dat het bedrijf elke week exporteert naar bijna 28 bestemmingen over de hele wereld. "Maar onze belangrijkste markten zijn Azië, Europa en het Midden-Oosten. We willen graag groeien op de Europese en Amerikaanse markt, omdat we een kans zien om als land het marktaandeel terug te winnen dat we 40 jaar geleden in die twee markten hadden." 

Ze geeft meer informatie over de uitdagingen en hoe ze het afgelopen jaar hebben gewerkt om ze te overwinnen. "Dit jaar stond Ecuador voor een grote uitdaging aan het begin van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, omdat Rusland met een aandeel van 23% de grootste markt is voor Ecuador. Met de beperkingen en sancties moesten we het volume naar dit land verminderen. De exporteurs hadden geen alternatieve markt voor deze 23% of 2 miljoen kartons, omdat de bananen werden behandeld met chloorpyrifos, wat in de meeste Europese landen verboden is. Zo begonnen telers hun bananen te telen zonder deze chemische stof. Dat moet ons helpen om meer toegang te krijgen tot de Amerikaanse en Europese markt."

De Ecuadoraanse export zal het jaar 2022 afsluiten met een krimp van 5,53% in vergelijking met de cijfers van 2021. Dat zijn 20,78 miljoen kartons minder. De inkomsten dalen met $ 251 miljoen of 7,44%.

"De belangrijkste factoren voor deze daling zijn de prijsstijgingen van grondstoffen, met name kunstmest, waardoor niet voldoende in de teelt kon worden geïnvesteerd. Daarnaast is het lang kouder en donkerder dan normaal geweest in de zomer, wat een directe invloed had op de productiviteit van de planten vanwege de stress. Helaas hadden ook onze eigen teelt en die van partner-telers last van het weer en daalde de export na week 26. Toch konden we nog net voldoen aan de contracten op al onze bestemmingen. De grootste dalingen deden zich voor tussen week 26 en 36, wanneer de markten de aankoop vertragen vanwege het zomerseizoen. We hebben drie uitdagende jaren gehad met externe en interne problemen, zoals voortdurende stakingen die de logistiek nog ingewikkelder en duurder maakten."

Agzulasa is een bananenteler en -exporteur met meer dan 35 jaar ervaring in de bananensector. Ze begonnen met een eigen Cavendish bananenplantage in 1982 met een paar teeltfaciliteiten voornamelijk in de provincie Los Ríos. Ze werden in 2010 exporteur en na twee jaar van uitbreiding met hun Ecuasabor merk in verschillende markten moesten ze algauw hun eigen productie opdrijven en ook samenwerkingen aangaan met externe telers om aan de stijgende vraag te voldoen.

"In 2017 stonden we in de top 10 van bananenbedrijven en momenteel staan we in de top 5. Vanaf het begin zijn we gefocust op meer dan alleen het telen, kopen en verkopen van bananen. We moeten de bananenhandel duurzaam houden door te focussen op kwaliteit, te luisteren naar de noden van onze leveranciers en klanten, aandacht te besteden aan consumententrends zoals voedselveiligheid en oog te blijven hebben voor een leefbaar inkomen voor onze medewerkers", legt Ubilla uit.

Blik op Berlijn
"We willen graag meer Europese klanten aantrekken, want we werken met GlobalGAP- en Rainforest gecertificeerde teeltbedrijven. We hebben ook biologisch gecertificeerde bananen voor de EU. We willen ons potentieel blijven tonen aan onze huidige klanten door elk jaar deel te nemen aan de belangrijkste beurzen, ongeacht of deze drie jaar uitdagend zijn geweest. Fruit Logistica is de populairste en drukst bezochte beurs, waar we onze bestaande importeurs kunnen ontmoeten en ook contacten leggen met nieuwe klanten", besluit Ubilla. 

Bezoek Agzulsa op Fruit Logistica in hal 23, stand E11.

Voor meer informatie:
Marianella Ubilla
Agzulasa
Tel: +593 98 985 2027 (Ecuador)
mubilla@zulay.com 
www.ecuasabor.com 

Publicatiedatum: