Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Annemie Van Eepoel, Lizzy's Nieuwe Oogst:

"Het is simpelweg overleven; creatief zijn en innoveren is er niet meer bij"

Tholen - Het zijn zware tijden in de detailhandel op het moment. Faillissementsberichten vliegen je om de oren en energierekeningen lijken maar hoger en hoger te worden. "We zitten op een cruciaal moment momenteel," zo omschrijft Annemie Van Eepoel, van Lizzy's Nieuwe Oogst, de situatie. "We kunnen simpelweg niet meer innoveren. Het is overleven en creatief zijn is er niet meer bij. Ik beoefen mijn beroep met deze kopzorgen helaas niet meer met passie uit."

Lizzy's Nieuwe Oogst bestaat 35 jaar en is van origine een groenten- en fruitwinkel, maar heeft tegenwoordig een aanbod van gesneden groenten, rauwkostsalades, koude schotels, soepen, desserts, fruitsalades, maaltijden, hippe yoghurts, pokébowls, tapas producten, ambachtelijke chocolade en delicatessen. Annemie is constant op zoek naar nieuwe producten, waarvan het grootste gedeelte vers bereid wordt in de eigen atelier. "Het is mijn leven", vervolgt de onderneemster. "Alleen ben je nu voornamelijk bezig met de cijfers en niet met waar ik van houd. Energie- en personeelskosten rijzen de pan uit. Dan praten we over een kostenpost van bijna 10 duizend euro extra in de maand. Deze moet je ergens vandaan halen, maar de consument houdt ook steeds meer de vinger op de knip."

Het begon, zo legt Annemie uit, begin vorig jaar. "We kwamen destijds uit corona, wat voor ons eigenlijk een hele goede periode is geweest. Het was druk en men werd zich steeds meer bewust van haar gezondheid. Daarna viel het echter stevig terug. Met de start van de oorlog werden mensen in België al vroeg bang gemaakt voor de gevolgen. Dat heeft uitermate veel impact gehad op het aankoopgedrag. Rond de afgelopen feestdagen hebben we nog wel goed verkocht. Dan kennen mensen Lizzy's weer als de plek waar men kwaliteit kan kopen en mag het een eurootje meer kosten."

"Eromheen is het echter een stuk rustiger. Ik merk dat mensen wel willen, maar het simpelweg niet kunnen. We zitten natuurlijk in het hogere segment, want kwaliteit kost wat meer geld. Echter is dat toch één van de eerste dingen die men laat vallen. Mensen nemen dan bijvoorbeeld 'gewone' groenten mee in plaats van bereide maaltijden. Dat scheelt natuurlijk in onze omzet. Tel daarbij onze kosten op en je ziet dat heel veel ondernemers in België zwaar in de problemen komen."

Het moet gezegd kunnen worden
"Ik beoefen mijn beroep simpelweg niet meer met passie uit", vervolgt Annemie geëmotioneerd. "Het is heel pijnlijk om te zeggen, maar zo is het wel. Dit is een schuitje waar we met velen in zitten en velen zich ook voor schamen. Echter moet het toch gezegd kunnen worden! Zo is het niet leuk meer. De creativiteit is ver te zoeken. Ik heb zo veel kopzorgen over hoe we alles rond gaan krijgen en er is ook nog niet bepaald licht aan het einde van de tunnel. In België hebben we in januari een indexloon aanpassing gehad van 10 procent, waardoor personeel bijna niet meer te betalen is. Dan wordt er gezegd: 'het is zodat men beter kan leven'. Alleen gaat meer dan helft van die stijging naar de staat. Ik heb het idee dat we de coronakosten van het land aan het terugbetalen zijn."

Het heeft als gevolg dat de onderneemster voor het eerst personeel heeft moeten laten gaan. "Natuurlijk heeft iedereen een buffer, maar die is daar niet voor. We kunnen niet besparen, want alles moet toch draaiende blijven. De enige kostenpost waar je op zou kunnen inperken is personeel. Dat is alleen zo verschrikkelijk om te moeten doen, maar het kan haast niet anders. Alles waar je het voor doet, is er eigenlijk niet meer. Het is cijfers bekijken en angst zweten tijdens je slaap."

Overleven in plaats van leven
Op de vraag of Annemie er ooit over nagedacht heeft om te stoppen, is ze desalniettemin resoluut. "Uiteraard heb ik ook momenten gehad dat ik heb overwogen ermee te stoppen. Het is dag en nacht ploeteren, maar het is mijn leven en daar wil ik voor vechten. De voorbije 35 jaar waren ook niet altijd even makkelijk maar ik ben van nature een positief iemand en een doorzetter. Lizzy's Nieuwe Oogst is mijn thuis. Als ik moet vertrekken, heeft dat een gigantische impact. Dus blijf ik strijden tot het laatste moment. Alleen is het gewoon een aantal jaar overleven in plaats van leven. Komend jaar wordt ook weer heel zwaar, maar ik geloof er heilig in dat na de regen weer zonneschijn komt. Echter moet je dan een aantal jaar opofferingen maken en voor sommigen is dat een reden om er toch de brui aan te geven. Dat kan ik eigenlijk ook volledig begrijpen. Soms lukt het gewoon niet meer."

"Ik geloof, ondanks alles, dat we wel echt bestaansrecht hebben in de toekomst", besluit een strijdlustige Annemie. "Degenen die nu geld willen opofferen om te blijven bestaan, zullen na de moeilijkheden weer floreren. Lokaal en duurzaam wordt steeds belangrijker. Consumenten worden bewuster en zodra men het kan betalen, zullen ze weer terugkeren. Dat is ook de reden dat ik de prijzen niet verhoog. Je moet mensen niet afschrikken, maar ze moeten weten dat ze hier altijd terecht kunnen voor dezelfde kwaliteit voor een mooie prijs. Alleen blijft altijd de vraag: hoe lang duurt het? Ik hou de moed erin en hoop op een mooie zomer, waarbij iedereen weer lekker zijn zomerfruit en salades komt halen. Het is mijn leven en ik wil ervoor vechten."

Voor meer informatie:
Annemie Van Eepoel
Lizzy's Nieuwe Oogst 
De Merodedreef 151-153
2260 Westerlo - België
Tel.: +32 (0)14 54 53 44
info@lizzys.be  
www.lizzysnieuweoogst.be