Het appelras Fräulein werd ontdekt door fruitteler Gerd Sundermeyer en is sindsdien zeer populair. Sinds de herfst van 2020 wordt dit ras ook door Elbe-Obst Vertriebsgesellschaft geteeld en in de handel gebracht. Frank Döscher, directeur van Elbe-Obst, sprak met ons over de gevolgen van de huidige omstandigheden voor de ontwikkeling van Fräulein. Daarnaast keek hij terug naar het jaar 2022.
Frank Döscher op het Duitse groenten- en fruitcongres 2022
Een miljoen Fräulein bomen
"In heel Duitsland worden ongeveer een miljoen bomen geplant voor het ras Fräulein. Ondanks de bestaande crises moeten ook clubrassen zoals Fräulein aangeboden blijven worden. Om te kunnen bestaan moet je ook bij de les blijven. Vooral omdat de clubrassen ook een goede vervanger zijn voor rassen zoals Jonagold", aldus Frank.
"We hebben de kwaliteit en marketing voor Fräulein ook in het derde jaar goed opgebouwd. Dit maakt het ook gemakkelijker om te communiceren met de grote supermarktketens. Hoewel we ook een ras met rood vruchtvlees hebben, Kissabel genaamd, die zeer geschikt is voor een promotie van twee tot drie maanden."
"De sterkste rassen, dat wil zeggen degene met de grootste toegevoegde waardeketen, zullen zich staande houden. Het heeft geen zin als je 200 ton van een bepaald ras teelt, maar het slechts één maand kunt aanbieden. Juist als je met de retail verplichtingen overeenkomt, heb je een ras nodig met een bepaald tonnage en betrouwbare hoeveelheden over een langere periode. Dat zijn dan de rassen die zich kunnen onderscheiden van de kleinere rassen en die zich dienovereenkomstig kunnen positioneren."
Verkoopprijs onder het niveau van vorig jaar
"Onze verkoopprijzen liggen momenteel 15 tot 20 procent onder het niveau van vorig jaar. Het gevaar bestaat dat men niet meer dat kan verdienen wat men eigenlijk zou moeten verdienen. Vooral de telers raken in financiële nood, aangezien ze hun kostprijzen niet kunnen doorberekenen", zegt Frank.
Grotere vraag naar standaardproducten in plaats van premiumproducten
Het valt bovendien ook op dat de consumenten steeds meer standaardproducten kopen in plaats van premiumproducten. "Exclusieve aanbiedingen met Kerst bleven vaak liggen. De consumenten richten zich momenteel meer op de prijzen. Ze kiezen eerder voor zakken met 2-3 kg appelen die voordelig en in de promotie zijn." Frank benadrukt daarbij dat dit de ontwikkeling is sinds september.
Dubbele hoeveelheid aan de industrie verkocht vergeleken bij het voorgaande jaar
"De telers moesten hun appelen aan de industrie verkopen, bijvoorbeeld voor de productie van sap. In sommige gevallen lieten ze hele partijen aan de bomen hangen omdat de afzetmogelijkheden gewoon te slecht waren. Men vreesde dat er vanaf november verhoogde opslagkosten betaald zouden moeten worden, zonder het daarvoor benodigde geld te ontvangen. In de industriële sector verkochten we bijna dubbel zoveel als in het voorgaande jaar. De industrieprijzen zijn op zich echter niet al te interessant, aangezien het hierbij vooral gaat om sorteringen van restanten met een bijbehorend lage toegevoegde waarde."
Exportmarkten blijven moeilijk
Maar ook de teelt van Duitslands populairste fruit blijft niet gespaard van de hoge kosten voor elektriciteit, gas, olie en lonen en van het grote personeelstekort. "De containerprijzen zijn extreem omhoog gegaan, terwijl de prijzen zijn gestegen. Als je internationaal actief bent, heb je ook met internationale prijsverhoudingen te maken, waarbij het uiteindelijk ook niet uitmaakt waar de producten vandaan komen."
Naast Duitsland zijn ook enkele Aziatische landen zoals Singapore, maar ook Dubai en de Verenigde Arabische Emiraten interessante markten. "Tijdens de pandemie werden deze landen ook met verschillende andere problemen geconfronteerd. Aan de ene kant was er een gebrek aan vrachtlogistiek, waarbij onze prijzen ook te hoog waren voor de markten. Aan de andere kant zijn er toen ook nieuwe kansen ontstaan. Er is zeker enige groei te zien." De Chinese markt is sowieso gesloten voor het Duitse aanbod, terwijl India al in het derde testjaar zit.
Bezoek het bedrijf op de Fruit Logistica 2023: hal 20, B-21
Voor meer informatie:
Frank Döscher
Elbe-Obst Vertriebsgesellschaft mbH
Bassenflether Chaussee 4b
D-21723 Hollern-Twielenfleth, Duitsland
fdoescher@elbe-obst.de
www.elbe-obst.com