Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Medeoprichter Yannik van Breen over het digitale verkoopplatform 'regiocart'

"Jonge telers staan open voor online verkoopconcepten"

Veel consumenten geven de voorkeur aan groenten, fruit, brood, vlees en zuivelproducten direct van de teler, maar zijn door tijdgebrek afhankelijk van de reguliere handel. De Duitse online marktplaats regiocart, gelanceerd in mei 2022, wil daar nu verandering in brengen en hoogwaardige levensmiddelen rechtstreeks aan de huisdeur leveren. Elk aangesloten bedrijf kan daarbij zelfstandig en flexibel leveringsvensters en -gebieden aanbieden, die vervolgens aan bestaande bedrijfsroutes gekoppeld kunnen worden. Dit houdt de leveringsroutes en -tijden kort en zo kunnen er veel bestellingen in een klein gebied geplaatst worden. Een win-winsituatie voor zowel de consumenten als de teler, aldus medeoprichter Yannik van Breen. 

Dankzij de 'leveringswensfunctie', komt er een rechtstreekse uitwisseling tussen de behoeftes in de betrokken regio en de verkopers tot stand: als er bijvoorbeeld in een bepaalde plaats nog geen leveringsvenster voor de productgroep fruit is, kan de betrokken consument dit met een verzoek communiceren en aanbieders met het betrokken assortiment kunnen op dit verzoek reageren en hun leveringsgebieden aanpassen. "Zo ontstaat uiteindelijk een netwerkeffect zonder dat er onmiddellijke concurrentie tussen de telers is", aldus Yannik.


Yannik van Breen presenteerde het uitgekiende verkoopconcept onder andere op de expoSE/expoDirekt van dit jaar in Karlsruhe.

Onlinehandel stagneert na de pandemie
Regiocart is opgericht en gevestigd in de Duitse regio Trier-Saar-Mosel. Yannik: "Hier zijn we het sterkst vertegenwoordigd en maken we ook het meeste reclame. Desalniettemin werkt ons concept in heel Duitsland en zal het in de komende maanden in geselecteerde regio's gepromoot worden, afhankelijk van het aantal leveranciers. Groenten en fruit zijn daarbij een essentieel onderdeel van ons assortiment." Over het algemeen was de onlinehandel een van de winnaars van de pandemie. "Velen kochten online, omdat de winkels ofwel gesloten waren of te maken hadden met coronabeperkingen. Dat gaf de onlinehandel natuurlijk een flinke boost, terwijl de trend in 2022 eerder enigszins stagneerde tot licht gedaald is."

Jonge generatie gelooft in digitalisering
De jonge ondernemer kijkt met vertrouwen vooruit en streeft ernaar om het gebruikers- en klantenbestand verder uit te breiden. "Het concept is bijzonder geschikt voor kleine en middelgrote bedrijven die al aan eindgebruikers leveren en op deze routes nog extra winst willen maken en hun zichtbaarheid willen vergroten. De nadruk ligt daarbij heel duidelijk op de Duitse markt, hoewel we ook potentieel zien in buurlanden, bijvoorbeeld Frankrijk en Luxemburg. Wat ons vooral helpt is dat veel bedrijven momenteel te maken hebben met een generatiewisseling, waarbij de kinderen het ouderlijk bedrijf overnemen. Deze nieuwe generatie is meestal al vertrouwd met digitalisering, waardoor de behoefte aan uitleg voor een belangrijk deel wegvalt en men over het algemeen ook meer open staat voor zulke nieuwe concepten."

Voor meer informatie:
Yannik van Breen
regiocart UG 
Hans-Bauer-Weg 1
D-54306 Kordel, Duitsland
Tel: +49 (0) 176 444 58 404
kontakt@regiocart.de 
www.regiocart.de  

Publicatiedatum: