Pfälzer Grumbeere

"Grote vraag naar industrie-aardappelen"

"We hadden wat ups en downs in 2022", zegt Hartmut Magin, de eerste voorzitter van Pfälzer Grumbeere. "De handel schakelde al relatief vroeg over op Duits product. De vraag was voorhanden, waardoor de vroege aardappelen snel verkocht werden. Wat echter een negatief effect had, was het feit dat de importaardappelen nog lang in de schappen lagen. De klanten doen momenteel zeer prijsbewust inkopen, en aangezien importaardappelen meestal tegen lagere prijzen verkocht worden, kiezen de klanten meestal eerder daarvoor", aldus Hartmut. "We begrijpen echter niet waarom men niet bereid is om 50 cent meer te betalen voor een product dat uit de eigen regio komt en vaak kwalitatief hoogwaardiger is."


Hartmut Magin

Verkoop in heel Duitsland en behoefte aan voorlichting
"Onze aardappelen worden in heel Duitsland op de markt gebracht", vervolgt Hartmut. "In andere delen van het land is er veel voorraad van de winter, die in het voorjaar nog in de bewaring ligt. Om ervoor te zorgen dat consumenten meer streekbewust inkopen doen, proberen we hen via verschillende campagnes voor te lichten." Juist in de stedelijke gebieden is de juiste voorlichting nodig, aangezien er vaak een gebrek aan kennis over seizoensproducten bestaat. Dit heeft deels ook gevolgen voor de groenten- en fruithandelaren zelf, die nog voorraden willen verkopen.   

"Daarom vinden wij het belangrijk om het merk Pfälzer Grumbeere sterker naar buiten toe te communiceren met een passende aanwezigheid in de media", zegt Harmut. "Aangezien de geïmporteerde aardappelen niet zo snel verkocht werden als verwacht, moest ook Pfälzer Grumbeere haar oogst voor een korte periode uitstellen. We kunnen de aardappelen vroeg oogsten en hopen natuurlijk dat de verkoop goed van start gaat, zodat we onze planning kunnen realiseren."


Johannes Zehfuß

Grote vraag naar aardappelen voor verwerking
Wat betreft de aardappelen voor verwerking vreesde men met het oog op de gezondheidsbewuste voedingstrends onder de consumenten, dat de vraag naar producten zoals chips af zou kunnen nemen. Hartmut: "Maar chips zijn nog steeds in vrijwel ieder huishouden te vinden. De chipsindustrie heeft altijd toegang gehad tot aardappelen voor verwerking en had een grote vraag te dekken." 

Tegelijkertijd wordt men als teler momenteel met uitzonderlijke omstandigheden geconfronteerd, bevestigt Johannes Zehfuß, de eerste plaatsvervangend voorzitter: "Bovenop het 22 procent hogere minimumloon komen nog prijsverhogingen van maximaal 100 procent voor diesel, maximaal 400 procent voor bemestingsmiddelen, en ook de energiekosten voor de belichting van de vroege aardappelen en de opslag met behulp van koeltechniek stijgen met 150-250 procent. Dat zijn marges die niet zomaar gecompenseerd kunnen worden door de teelt te optimaliseren. Er blijft voor ons daarom geen andere optie over dan deze kosten in de verkoopprijzen door te berekenen, in zoverre dat überhaupt mogelijk is."

"Met onze aardappelen voor verwerking hadden we al in een vroeg stadium naar passende heronderhandelingen gezocht; onze klanten zijn ons dus zeker tegemoet gekomen", voegt Markus Frank, de tweede plaatsvervangend voorzitter van Pfälzer Grumbeere, eraan toe. "De vroege aardappelsector wordt bepaald door de vrije markt. We moesten de afnemer echter voortdurend wijzen op deze enorme prijsstijgingen aan onze kant. Want de extra kosten zijn een feitelijk gegeven."


Markus Frank

Uniforme verpakkingen gewenst
Kleine standaard verpakkingen van 2,0 tot 2,5 kg zijn nog steeds het populairst. "Dat is precies de hoeveelheid aardappelen die goed in een pan past. We vermelden ook recepten op onze etiketten, zodat consumenten weten welk ras geschikt is voor welk gerecht. Het zou echter wenselijk zijn dat er bij aardappelen een uniforme verpakking gebruikt zou worden, zoals dat bij Pfälzer Grumbeere al het geval is: we gebruiken een standaardverpakking die in alle segmenten past. Want voor iedere afzonderlijke marketingcampagne een eigen etiket ontwerpen is niet bijzonder zinvol. Het beste is natuurlijk om de producten vers en ongewassen van de telers te ontvangen",  aldus Hartmut.

Het vinden van geschikte arbeidskrachten, of überhaupt arbeidskrachten vinden, is volgens Johannes een extra uitdaging: "We hebben op alle gebieden een tekort aan arbeidskrachten, te beginnen met seizoensarbeiders die niet meer zo trouw volgens hun contract komen werken als enkele jaren geleden. Men is op aankomstdagen blij als er een overeenkomstig aantal arbeidskrachten arriveert zoals afgesproken. Dat is helaas niet altijd meer het geval. De balans tussen werk en privéleven van de medewerkers is bovendien niet altijd aangepast aan de operationele vereisten, wat ons voor aanzienlijke problemen stelt. De verhoging van het minimumloon stelt de akkerbouw in principe niet ter discussie, mits de extra kosten doorberekend kunnen worden." 

Dit was het tweede deel van het interview met het bestuur van Pfälzer Grumbeere. Het eerste deel is hier te vinden.

Voor meer informatie:
Hartmut Magin
Johannes Zehfuß
Markus Frank
Pfälzer Grumbeere
Pfälzische Früh-, Speise- und Veredlungskartoffel-Erzeugergemeinschaft w. V.
Martin-Luther-Str. 69
D-67433 Neustadt, Duitsland
Tel: +49 6321 92747 17
info@pfaelzer-grumbeere.de
www.pfaelzer-grumbeere.de


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.