Tholen - Weinig in het leven is zo grillig als economie, maar er zijn wel bepaalde graadmeters waaraan je kan zien hoe het economisch gaat. Een ervan is, verrassend genoeg, de grootte van de tomaten.
Joop Verhoeven, Senior Adviseur Tomaat en Paprika bij Delphy, vertelt dat bij een economische crisis tomatentelers reageren met veranderingen in segment. “Er komen minder kleintjes, zoals cocktail en troscherry, want men verwacht dat de Nederlandse consument liever voor drie euro een trostomaten koopt dan een bakje van 250 gram aan cherrytomaatjes.”
In de huidige tijd, waarin het economisch wat minder gaat, is dan ook een krimp waarneembaar in het segment troscherry- en cocktailtomaten. “Die krimp komt dan weer ten goede aan het segment tros grof, zeg maar de kiloknallers. Misschien is dat ook wel typisch Nederlands.”
Voor meer informatie:
Delphy
Joop Verhoeven
Senior Adviseur Tomaat en Paprika
Regio: Nederland, België
M +31 (0)6 53 42 72 30
j.verhoeven@delphy.nl