Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Pink Lady heeft de gebruikelijke maatsortering en kenmerkende kleur in Spanje"

Het jaar 2023 brengt heel wat nieuws voor de Spaanse groenten- en fruitsector op het gebied van verpakkingen. Wet 7/2022 van 8 april voorziet in fiscale maatregelen om de circulaire economie aan te moedigen. Er wordt een speciale belasting ingevoerd op niet-herbruikbare plastic verpakkingen, de befaamde € 0,45 per kilo. En het Koninklijk Besluit over Verpakkingen en Verpakkingsafval verplicht tot losse verkoop van groenten en fruit in hoeveelheden onder de 1,5 kilogram, met uitzondering van groenten en fruit die kunnen bederven in de losse verkoop, bio-producten of groenten en fruit die worden vermarkt onder een beschermd of geregistreerd ras of die een beschermde oorsprongsaanduiding hebben. 

"Gelukkig zal Wet 7/2022, die handelt over de afvalproblematiek en bodemverontreiniging, praktisch geen gevolgen hebben voor de telers van Pink Lady, omdat sinds enkele jaren alle verpakkingen voor onze appelen van karton zijn en volledig recyclebaar", zegt Joan Serentill, manager van Fruilat, een bedrijf uit de Spaanse provincie Lleida dat het ras Pink Lady teelt en distribueert, en lid is van de raad van bestuur van de Association Pink Lady Europe.

In een eerste versie van het Koninklijk Besluit was het overigens niet mogelijk om voor gedifferentieerde producten via de verpakking waarde toe te voegen bij verkoop onder de 1,5 kilogram, zelfs niet met duurzame en recyclebare formaten. "We zijn niet tegen losse verkoop. Ook wij verkopen Pink Lady los in de supermarkten en we zien dat we met dit formaat ook de consument bereiken. In aanloop naar de nieuwe wet hadden we overigens al een ontwerp voorbereid voor verpakkingen van meer dan 1,5 kilo, waarmee we ons merk kunnen onderscheiden en waaraan de consument ons herkent."

De wet werd in de ministerraad op 27 december goedgekeurd, inclusief de uitzondering voor geografische aanduidingen of, zoals in dit geval, voor beschermde of geregistreerde rassen. "Bij Pink Lady hadden we al de instrumenten klaarliggen om te handelen, of de wet nu werd aangenomen of niet. Maar als voorzitter van de peren- en appelcommissie van de overkoepelende brancheorganisatie Fepex en als directeur van de BOB Pera de Lleida heb ik er altijd op aangedrongen dat we in de peren- en appelsector mechanismen moesten hebben waarmee we producten met toegevoegde waarde konden differentiëren op de markt", merkt Joan op. 

"Dit jaar geven we voorrang aan afzet op de binnenlandse markt"
Dankzij promotie-acties is het merk erin geslaagd om zich te differentiëren binnen het segment van de clubrassen, waar de concurrentie steeds scherper wordt. Dit jaar hebben de weersomstandigheden de fruitteelt in Lleida evenwel hard getroffen, waardoor er minder product op de markt kan worden gebracht. Maar toch heeft Pink Lady ook in de teelt goed gepresteerd in vergelijking met andere rassen. 

"De vorst van 4, 5 en 6 april vernietigde 40% van de productie van Pink Lady in Lleida", vertelt Joan. "Gelukkig is er in de provincie Girona geen vorst geweest en is de kwaliteit van de oogst er normaal tot hoog."

"We werken dit jaar met maar 60% van de potentiële oogst uit Lleida, maar dat heeft geen invloed op de afzet van Pink Lady op de binnenlandse markt, die dit seizoen de voorkeur krijgt boven de export," legt hij uit. "De hitte heeft ook impact gehad op de maatsortering, maar omdat Pink Lady het appelras is dat het langst aan de boom blijft hangen – het is de eerste die bloeit en de laatste die wordt geoogst – heeft het die groeiachterstand kunnen inhalen. We hebben dit jaar dan ook een maatsortering die niet veel verschilt van die van vorig jaar. En dat geldt ook voor de kleuring."

"Een appel krijgt kleur door het temperatuurverschil tussen dag en nacht. We dachten dat de kleur zou achterblijven door de hitte, maar juist doordat onze appelen later geoogst worden dan de andere rassen, is dat goed meegevallen."

"In die zin geeft Pink Lady ons alleen maar voldoening. Het is een veerkrachtige appel die zich perfect aanpast aan ons klimaat in Lleida, waar brixwaarden van 14-15 graden gemakkelijk worden gehaald. In Spanje worden er niet zo veel smaaktesten gedaan, maar in het Verenigd Koninkrijk zijn ze populair en daar wint onze appel meestal het pleit", vertelt Joan. "De provincie Lleida is gewoonweg een buitengewone fruitteeltregio." 

Voor meer informatie:
Pink Lady
www.manzana-pinklady.com

Publicatiedatum: