Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 59

'Spaanse Navelina domineerde de markt'

De Spaanse Navelina domineerde duidelijk de markt bij de sinaasappelen. Daarnaast stonden er Navelina uit Italië en Delta Seedless, Valencia Late en Midknight uit Zuid-Afrika ter beschikking. In München was er daarnaast ook Newhall uit Portugal verkrijgbaar. Vooral de import van overzee kon dankzij haar lage prijzen vaak snel verkocht worden, aldus het meest recente BLE-marktrapport. In sommige gevallen werd dit aanbod in de loop van de week duurder als gevolg van een schaarser wordend aanbod. Over het algemeen verliep de handel tamelijk rustig. 

De adventsperiode had ondertussen een positief effect op de vraag. De prijzen veranderden desondanks maar zelden, ook al waren vooral de grote Spaanse Navelina sinaasappelen zeer populair. De eerste Washington Navel sinaasappelen uit Turkije, evenals Navelina uit Griekenland, zouden binnenkort beschikbaar moeten zijn. Bij de bloedsinaasappelen arriveerden de eerste Italiaanse Moro's. Deze kostten in Hamburg 23 euro per houten kratje van 7 kg, en waren daarmee duidelijk duurder dan een jaar geleden op dit punt in het seizoen. Toen moest er circa 14 euro per 7 kg betaald worden. In de Hanzestad konden de sinaasappelen nog niet volledig overtuigen wat betreft hun smaakeigenschappen: de aangeboden producten in maat 6 waren te bleek van kleur, maar hadden al wel een goede smaak. Ook in München moest er duidelijk meer betaald worden dan in 2021, maar dat had nauwelijks gevolgen voor de verkoop. Daar doken ook al de eerste Italiaanse Tarocco's op. De eerste Cara Cara sinaasappelen uit Spanje werden in Hamburg voor 13 tot 16 euro per 7 kg verkocht.

Appelen
De week werd gekenmerkt door een rustige verkoop. Vraag en aanbod waren voldoende op elkaar afgestemd. Het binnenlandse aanbod bleef het voortouw nemen, gevolgd door Italiaanse en Franse appelen. Ladingen uit Nederland, België en Polen hadden niet meer dan een aanvullend karakter.

Peren
Italiaanse Abate Fetel en Santa Maria peren domineerden de markt, Williams Christ van dezelfde herkomst had aan betekenis verloren. Santa Maria uit Turkije speelde een grotere rol, en ook Duitse Conference en Alexander Lucas waren relevant op de markt. In Keulen waren er Belgische Me Amore peren beschikbaar die voor 2 euro per kg verkocht werden.

Druiven
De Peruaanse import nam duidelijk toe. Vooral Crimson en Thompson Seedless wonnen aan betekenis. Ook Red Globe werd belangrijker. De eerste Zuid-Afrikaanse Prime Seedless druiven werden aan het assortiment toegevoegd, waarin inmiddels ook Braziliaanse druiven waren opgenomen. De prijzen van de Italiaanse en Spaanse partijen daalden meestal.

Mandarijnen
Clementines domineerden en kwamen vrijwel uitsluitend uit Spanje. Italiaanse en Marokkaanse producten vulden het aanbod aan. Satsuma's waren alleen uit Turkije beschikbaar. Bij de mandarijnen begon het Italiaanse seizoen met eerste ladingen in München. Deze flankeerden het Zuid-Afrikaanse aanbod, dat langzaam op begon te raken.  

Citroenen
Het aanbod op de markt bestond grotendeels uit Spaanse Primofiori en Turkse Interdonato. Op verschillende plaatsen stonden daarnaast ook nog Italiaanse en Griekse leveringen ter beschikking. De handel verliep rustig, maar het koude weer had de vraag ronduit verbeterd.

Bananen
Vraag en aanbod waren over het algemeen voldoende met elkaar in evenwicht. Desondanks ontwikkelden de prijzen zich verschillend. In Frankfurt bleven ze meestal stabiel. In Keulen werden aan het begin van de week de tweede merken uit Costa Rica goedkoper. In Hamburg zorgden vertraagde schepen voor een onderaanbod.

Bloemkool
Franse en Italiaanse leveringen domineerden de markt. Ladingen uit Spanje, België en Nederland hadden niet meer dan een aanvullend karakter. Duitse bloemkolen waren vrijwel helemaal van de markt verdwenen. In Hamburg was het Italiaanse aanbod te duur.

Sla
Bij kropsla had het Belgische aanbod de markt stevig in haar greep. Het aanbod werd op verschillende plaatsen duurder. Zware kroppen waren het populairst. IJsbergsla stamde uitsluitend uit Spanje, maar de aanvoer nam iets af. Als gevolg van verbeterde afzetmogelijkheden konden de verkopers hun prijzen verhogen.

Komkommers
Spaanse komkommers hadden haast een monopolie op de markt, op sommige plaatsen werden ze nog aangevuld met komkommers uit Griekenland, België en Marokko. Het aanbod was niet overal gelijk vanwege enkele georganiseerde reclameacties, maar kon alles bij elkaar de vraag meestal goed dekken. De prijzen schommelden gedurende de week op een stabiel maar iets lager niveau.

Tomaten
Het beschikbare assortiment was nog steeds divers, waarbij het einde van het Midden-Europese seizoen langzaam zichtbaar werd. In het hoofdassortiment verloren de importen uit Benelux en deels ook uit Marokko gestaag aan belang. Daarvoor in de plaats wonnen importen uit Spanje en Turkije, en soms ook cherrytomaten uit Italië, aan betekenis.

Paprika's
Mede door de feestdagen in Spanje viel het leveringsvolume wisselend uit, vooral tegen het weekend. Dit had gevolgen voor de prijzen van alle kleurvariëteiten. Ook de rode paprika's uit Turkije volgden deze trend. Alleen de groene Turkse paprika's bleven op het prijsniveau van de voorgaande week. 

Bron: BLE

Publicatiedatum: