SFI Rotterdam is een van de grotere grapefruit- importeurs. In de loop der jaren importeerde SFI grapefruit met volle schepen tegelijk. De directeur, de heer Schulz: "In Europa zijn wij al vele jaren een van de weinige specialisten in Texas en Florida grapefruit. Tot 1983 charterden wij regelmatig koelschepen met als eindbestemming Antwerpen. Daarna kwam het vervoer per container op gang. Dit betekende een versnippering van de handel. Diverse bedrijven gingen toen op eigen importen over, hoewel de vracht per koelcontainer hoger is dan van een charterboot. Momenteel krijgen wij het grootste gedeelte van onze grapefruit nog per charterboot, maar de helft van de lading is voor andere ontvangers, zodat wij over 50% van de scheepsruimte beschikken."
De heer Schulz, eigenaar van SFI Rotterdam
Het ms Greenland Rex is het eerste charterschip dat begin december [1988] in Antwerpen zal arriveren. Deze boot lost voor SFI 60.000 kartons Florida Ruby Red grapefruit van het merk Atlantic Fruit. Andere merken van SFI zijn: Miss Tex voor de Ruby Red uit Texas en de Rangerette voor de Texas Star Ruby. Merken van de Florida grapefruit zijn River Treasure en Atlantic Treasure. De meeste grapefruit gaat doorgaans naar West-Duitsland. De heer Schulz: "Ook Zwitserland, Nederland, België en Scandinavië zijn regelmatige afnemers. Naar Frankrijk gaat 10 tot 15%, maar daar hebben we de laatste jaren marktterrein verloren. Dit komt mede door de containerisatie, waarvan diverse Franse importeurs gebruik maken. Door de toename van het aantal importeurs, is de concurrentie de laatste jaren groter geworden."
Uit Texas komt dit seizoen nog niet veel vanwege de vorstschade. Het zal nog enige jaren duren voordat de productie weer genormaliseerd is. Ondertussen groeit er in Texas het nieuwe ras Rio Star. De eerste aanvoer hiervan verwacht de heer Schulz in de tweede helft van december. Deze nieuwe variëteit is vrijwel gelijkwaardig aan de Star Ruby. Voor de telers is de Rio Star interessant vanwege zijn hoge productie en de betere houdbaarheid.
De heer Schulz lost zijn boten meestal bij Noord-Natie in de haven van Antwerpen. Hij prefereert deze haven vanwege de goede infrastructuur, de aantrekkelijke lossingskosten, de koelcapaciteit en het totale servicepakket dat ze daar bieden. "Ten opzichte van Le Havre", zo merkt de heer Schulz op, "zijn de transportkosten Antwerpen-Parijs lager dan die van Le Havre-Parijs. De Antwerpse haven ligt voor West-Duitsland en Midden-Europa erg gunstig. De wegen naar Antwerpen en de havenwegen vormen voor vrachtverkeer zelden of nooit problemen."
"Wij zijn altijd een grote importeur van Cyprus grapefruit geweest. Door omstandigheden konden we dit fruit 1 jaar lang niet verhandelen, maar nu zijn we weer terug op de markt. De eerste boot is het ms Anna Boye, die de eerste week van december te Antwerpen verwacht wordt. Op deze boot hebben we 50.000 kartons w.m.s. grapefruit. Elke drie weken verwachten we gedurende het grapefruitseizoen een boot te lossen. Ook deze verkopen we naar vrijwel alle Europese landen", aldus de heer Schulz.
Bron: Primeur 09 - Jaargang 03 - 18 november 1988