VK: De supermarkt die shoppers geld leent voor boodschappen
De voedselprijzen in het Verenigd Koninkrijk stijgen in een alarmerend tempo. Een onderzoeksbureau voorspelt dat de gemiddelde jaarlijkse boodschappenrekening van een huishouden dit jaar bijna € 744 hoger zal uitvallen. Uit een recent onderzoek van de liefdadigheidsinstelling voor voedselarmoede The Food Foundation blijkt dat de helft van de huishoudens in het land minder groenten en fruit koopt, waarvan de prijzen sterk zijn gestegen. En bijna 10 mln volwassenen en 4 mln kinderen zijn voedselonzeker, wat betekent dat gezinnen maaltijden overslaan.
In een poging om mensen in moeilijkheden te helpen, biedt de Britse supermarktketen Iceland Foods kleine renteloze leningen aan om mensen te helpen boodschappen te kopen. Het microlening programma, Iceland Food Club genaamd, kan de druk op de voedselbanken van het land (die niet aan de vraag kunnen voldoen) verlichten en de toegang van leners tot de verse producten die vaak ontbreken in de op lang houdbare producten gerichte donatieboxen, vergroten.
De Club is bedoeld om gezinnen te helpen de kosten van voeding over een paar maanden te spreiden. De microleningen van € 28 tot €115 worden verstrekt via vooraf geladen kaarten die in elke IJslandse winkel of in het grootwinkelbedrijf The Food Warehouse kunnen worden gebruikt.
Bron: ReasonsToBeCheerful
Ierland: Bedrijfsresultaat Aldi Ierland daalt met 44% nu keten uitbreidingsplan van € 75 mln introduceert
De bedrijfswinst van de Ierse tak van Aldi, die een grote uitbreiding in Dublin plant, bedroeg in 2021 maximaal € 39 mln, een daling van 44% ten opzichte van het voorgaande jaar, omdat de supermarktketen in Duitse handen worstelde met hogere prijzen en de ontwrichting van Covid-19.
Uit nieuwe rekeningen voor Aldi Stores Ierland blijkt dat de keten in 2021 een omzet van bijna € 2 mld behaalde, een stijging van 1% ten opzichte van het eerste pandemiejaar. Dit in vergelijking met de omzetgroei van 14% die Aldi in 2020 boekte, toen de winkelgewoonten van de consumenten aanzienlijk werden gewijzigd door de volksgezondheidsbeperkingen.
In een verklaring op maandag herhaalde de supermarktketen zijn ambitie om zijn voetafdruk in Dublin uit te breiden en herhaalde dat het 25 locaties onderzoekt als potentiële locaties voor 11 nieuwe winkels, met plannen om € 75 mln te investeren.
Bron: IrishTimes
VK: Tesco introduceert 'omgekeerde supermarkt' om mensen met voedselarmoede te helpen
Tesco heeft in Londen een pop-up "omgekeerde supermarkt" opgezet om klanten in staat te stellen mensen te helpen die lijden onder de kosten van het levensonderhoud. De Give Back Express, in Poland Street, was dit weekend geopend en nodigde bezoekers uit om de 25 meest benodigde artikelen te kopen en te doneren, zoals vastgesteld door Tesco en zijn liefdadigheidspartners FareShare en de Trussell Trust.
Voorbijgangers konden ook een QR-code buiten de winkel scannen om een geldelijke donatie te doen via hun Clubcard-vouchers of online. De stap komt er nadat FareShare en de Trussell Trust hebben gemeld dat zij deze winter meer dan 1,2 mln mensen van voedselhulp willen voorzien. FareShare voorspelt dat het deze winter meer dan 13.000 ton voeding aan mensen zal uitdelen, terwijl de Trussell Trust meldt dat 320.000 mensen tussen april en september van dit jaar voor het eerst gebruik hebben gemaakt van een voedselbank en dat de behoefte blijft toenemen.
Bron: Grocer
VK: Waitrose heeft een nieuwe directeur klantenservice
Nathan Ansell is benoemd tot nieuwe directeur klantenservice van Waitrose, ter vervanging van Martin George. voormalig marketingdirecteur van M&S Ansell komt in januari 2023 bij Waitrose werken, nadat hij eerder bij Marks & Spencer werkte als marketingdirecteur. Ansell werkte meer dan negen jaar bij M&S.
Bron: RetailAnalysis