Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Groenteloods

Een boost voor Sint met schoenzetpakket

Tholen - Ruim 20% van de Nederlanders heeft minder zin in Sinterklaas dan een jaar geleden, bleek uit onderzoek van Aanbiedingenfolders onder 1000 Nederlanders. Tijd voor een gratis Schoenzetpakket, dacht Mariska Dielissen van De Groenteloods. Het werd een groot succes, vertelt ze.

Het was ook een alternatief voor 'schoenzetacties' bij supermarkten. Mariksa: "Kinderen mogen daar een schoentje zetten, met de bedoeling dat ze na 3 weken weer in de winkel terugkomen. Zo doorzichtig is dat. Ik geef de schoenzetpakketten gratis weg. Het kost mij een paar kistjes wortels, appels, wat printpapier en werk, maar ik weet zeker dat klanten daarop spontaan terugkomen."

Niet geheel onverwachts zijn het vooral de gezinnen met kinderen tot 12 jaar die trouw blijven aan Sinterklaas. Van hen viert 86% dit jaar pakjesavond. Het opleidingsniveau van de deelnemers aan het onderzoek bleek ook van invloed op de populariteit van 5 december. Vooral de hoogopgeleiden doen mee aan Sinterklaas (60%). Onder de laagopgeleiden bedraagt dit percentage slechts 35%.

Volgens het onderzoek van Aanbiedingenfolders wordt op 5 december in Zuid-Nederland het hardst gefeest. Bijna 60% van de Zuid-Nederlanders viert er Sinterklaas, terwijl dit percentage onder de West-Nederlanders op nog geen 40% ligt. “Mede door de Pietendiscussie en de pandemie van de afgelopen jaren en de huidige economische crisis heeft niet iedereen meer zin in Sinterklaas”, zegt Ivar van der Wal van Aanbiedingenfolders.nl. “Ook onze huidige wegwerpcultuur wordt als reden genoemd om niet meer mee te doen aan 5 december.”

In het Zuid-Nederlandse Oisterwijk werd na 2 jaren van afwezigheid door corona de Sint minder uitbundig ingehaald dan anders, merkte ook Mariska. Maar behoefte om er aandacht aan te besteden is er zeker. De schoenzetpakketten, bestaande uit een appel, winterwortel een kleurplaat en wat stro, vlogen wel als warme broodjes over de toonbank, ook opa's en oma's vroegen erom.

Mariksa Dielissen en haar man Rogier van Breemen hebben een kraam op de Eindhovense markt en sinds 1,5 jaar ook een winkelpunt aan huis. Daar kan Mariska helemaal los gaan met creatieve ideeën en minder gangbare producten. "Op de markt kan dat niet, maar hier in De Groenteloods staan klanten open voor nieuwe producten. Dragonfruit is er een groot succes en er is ook veel vraag naar rode kiwi's", vertelt ze. Mandarijnen vinden in deze tijd van het jaar ook goed aftrek. "In de zomer hadden we hele lekkere, maar dan kopen mensen ze niet. Het hoort echt bij deze tijd van het jaar. Vorige week hadden we zelfs vier soorten mandarijnen. Je moet deze wel aan klanten laten proeven. De ene klant wil liever een zure, de ander graag zoet." 

In Primeur 11 staat een uitgebreid artikel over De Groenteloods. Klik hier om deze te lezen. Klik hier voor een abonnement op Primeur.

Voor meer informatie:
De Groenteloods
Oliviersweg 99
Oisterwijk
FB De Groenteloods