Konzum Plus bevestigt leiderspositie in Kroatië
De omzet van de Kroatische retailsector bedroeg in 2021 € 5,7 mld, 8,4% meer dan het jaar daarvoor, zo blijkt uit nieuwe gegevens. In zijn verslag over 2021 analyseerde het Kroatische Agentschap voor de bescherming van de marktconcurrentie (AZTN) 47 bedrijven met onderling 4.825 verkooppunten (+2,5%) en een netto verkoopoppervlakte van 1,5 mln m2 (+4,8%).
Bron: esmmagazine.com
Belgische biologische supermarktketen verkoopt champignons gekweekt op zijn onverkochte brood
Hoe zorgvuldig winkelmanagers ook plannen, supermarkten hebben aan het eind van de dag meestal brood over. In België helpt biologische retailer Bio-Planet die broden te redden van de afvalstroom door ze door te sturen naar een lokale champignonteler. Het Brusselse ECLO haalt brood op bij Bio-Planet en mengt het met zaagsel tot een groeimedium. Dat substraat wordt in zakken verpakt en gepasteuriseerd, waarna mycelium wordt toegevoegd en de paddenstoelen beginnen te groeien. Na vier tot twaalf weken oogst ECLO biologische eryngii en nameko paddenstoelen, die vervolgens in alle winkels van Bio-Planet worden verkocht.
Bron: trendwatching.com
Two Hands Corporation breidt uit met focus op speciale Italiaanse importproducten
Two Hands Corporation is verheugd aan te kondigen dat het is teruggekeerd van reizen in Italië om meer lokale Italiaanse partners te werven om hun productlijnen op hun retailplatform Gocart.city uit te breiden met een blijvende focus op speciale Italiaanse geïmporteerde levensmiddelen.
Bron: globenewswire.com
"Meer biedingen dan verwacht" voor Makro/Metro België
De deadline voor overnamebiedingen op de Belgische vestigingen van Makro en Metro is verstreken en er zijn meer gegadigden dan verwacht. Het is echter nog maar de vraag wat dit betekent voor de medewerkers van de retailer. De verlenging van de termijn met een week lijkt voor Makro Cash & Carry Belgium positief uit te pakken. Uiteindelijk is een "aanzienlijk aantal biedingen" op tijd naar voren gebracht, meldt zakenkrant De Tijd.
Bron: retaildetail.eu
Letland: Lidl werkt al samen met meer dan 50 lokale leveranciers
"Samenwerking met lokale telers is een van de basisprincipes van Lidl in elk land waar we werken. We zijn blij dat we in relatief korte tijd lokale melk, vlees, vis en zoetwaren hebben toegevoegd aan ons dagelijkse assortiment van internationale levensmiddelenmerken van Lidl, evenals seizoensgebonden groenten en fruit. Ons doel is om deze samenwerking ook in de toekomst te ontwikkelen," aldus Alexandru Mag, lid van de Raad van Bestuur van Lidl Latvija en verantwoordelijk voor de aankopen.
Bron: baltictimes.com