Carlos Nemesio van Anecoop (Spanje):

"Tot 70% minder kaki’s volgens laatste ramingen"

De uiteindelijke opbrengst van de Rojo Brillante kaki’s in de belangrijkste teeltgebieden van Spanje vallen veel lager uit dan aanvankelijk verwacht. De oogst zal bijna een maand eerder eindigen dan vorig seizoen. 

"Bij de laatste oogstraming voordat het seizoen begon, in september, dachten we aan ongeveer 60% minder kaki’s. Maar naarmate de oogst vorderde, zagen we dat het werkelijke cijfer eerder tegen de 70% aanleunt, voornamelijk door de kleinere maatsortering wegens de hittestress deze zomer", vertelt Carlos Nemesio, commercieel verantwoordelijke voor het Kaki- en Watermeloenprogramma van de Spaanse telersvereniging Anecoop. 

De coöperatie is de grootste teler van Rojo Brillante kaki’s in Spanje, met een productiepotentieel van 200.000 ton, dat dit jaar is teruggebracht tot ongeveer 70.000 ton. Ongeveer de helft van de kaki’s die Spanje exporteert, wordt aangeleverd door Anecoop. "Ondanks alles onderhouden we bevoorradingslijnen met bijna al onze klanten in alle landen, maar uiteraard niet in de gebruikelijke hoeveelheden", vertelt de verkoper.

"De stress die de bomen hebben ervaren, heeft ook invloed op de rijping van het fruit. Die gaat veel sneller dan normaal. De oogst zal eind november afgerond worden, terwijl dat anders meestal medio december is. We zullen proberen het seizoen zo lang mogelijk proberen te rekken, zoals we altijd doen, maar het zal moeilijk worden om het nieuwe jaar te halen", geeft Carlos Nemesio aan.

Door het aanbodtekort blijven de prijzen hoog. "De prijzen zijn dubbel zo hoog als vorig jaar en ze houden ook stand, maar met zo'n laag aanbod compenseren ze de teeltkosten per hectare niet voor veel telers. Want naast de toename van behandelingen om plagen onder controle te houden, is ook de kost van CO₂-gas dat wordt gebruikt om de scherpe smaak te elimineren enorm gestegen, van € 190 naar
€ 550 per ton." 

Toch loopt de afzet volgens Carlos Nemesio vlot door, ondanks de hoge prijzen: "De prijs reguleert de consumptie tot op zekere hoogte, aangezien de kaki's met zo'n drastische vermindering van de oogst niet in alle verkoopkanalen terug te vinden zijn. Je vindt ze nu vooral in de supermarkten. Er zullen altijd consumenten zijn die bereid zijn de marktprijs te betalen voor de kaki’s. Het feit dat de maten eerder klein zijn, is evenmin problematisch voor de verkoop, aangezien deze maatsortering beter aansluit bij de vraag van Centraal-Europese supermarktketens, waar de prijzen stabieler zijn."

Voor meer informatie: anecoop.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.