Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrika klaar voor nieuw steenfruitseizoen

De steenfruitleveranciers in Zuid-Afrika voorspellen een stabiel en kwalitatief goed exportseizoen 2022/2023, met grotere volumes en terugkeer naar soepele handel na een reeks logistieke uitdagingen vorig jaar.

Volgens cijfers van handelsorgaan Hortgro, voorspellen exporteurs een groei van 4% voor pruimen en perziken naar resp. 86.000 en 6.550 ton, en een mooie stijging van 15% voor nectarines naar 23.650 ton.

Betere weersomstandigheden en de focus op kwaliteit en grootte zorgen ervoor dat telers een goede tot bovengemiddelde goede oogst hebben. Er is bijzondere aandacht besteed aan het uitbreiden van de pruimen- en nectarinesector, door de afgelopen 5 jaar diverse nieuwe boomgaarden aan te planten om zo de groei te stimuleren.

Doordat de stakingen in de Zuid-Afrikaanse havens voorbij zijn en er nu hard aan gewerkt wordt de achterstanden in het systeem weg te werken, krijgen fruit en andere bederfelijke producten voorrang om zeker te zijn van tijdige levering op de Europese markt.

Door de teruggekeerde stabiliteit en de geraamde grotere oogst voor de export, zet Zuid-Afrika in op een positieve promotiecampagne in het VK. De promotie zal dit jaar vooral gericht zijn op de samenwerking met de retailers en specifiek op het stimuleren van de particuliere verkoop tijdens de piekweken. Er zal een serie promoties in de winkels plaatsvinden, waaronder een exclusieve wedstrijd in samenwerking met Sainsbury's, waar klanten een reis naar Zuid-Afrika kunnen winnen. De wedstrijd zal worden gepromoot op de verpakkingen van Zuid-Afrikaanse pruimen en in het klantenmagazine van Sainsbury's.

Verder zullen er gemerkte displays in de winkels van Morrisons geplaatst worden en komt er digitale reclame op de websites van Ocado en Tesco. Deze grootschalige promotiecampagne wordt aangevuld met handelsreclame, PR gericht op de handel en de consument, activiteiten op social media, samenwerkingen met influencers en maandelijkse nieuwsbrieven voor de belangrijkste figuren van de sector.

Nu klanten een crisis van kosten voor levensonderhoud doormaken, biedt het Zuid-Afrikaanse steenfruit een betaalbare en smakelijke optie. "Retailers zullen de campagne ondersteunen door het Zuid-Afrikaanse steenfruit tegen mooie prijzen aan te bieden, waardoor het een gezonde en betaalbare snack wordt," zegt Jacques de Preez, Algemeen directeur Handel en Markten bij Hortgro. "Steenfruit is zeer geschikt om thuis te bereiden zonder veel uit te hoeven geven, of je het nu stooft voor winterpudding, of toevoegt aan stevige curry's."

Voor meer informatie:
Georgia Marshall
+44 1480 465953

Publicatiedatum: