Geen paddenstoelen met Kerst? Met deze pakkende boodschap vestigde de 'Bund Deutscher Champignon- und Kulturpilzanbauer' (BDC) de aandacht op zich tijdens zijn 74e jaarvergadering, die eind september in Eindhoven plaatsvond. De huidige situatie op de energiemarkt stelt de sector voor grote uitdagingen, die al tijdens de kersthandel consequenties zou kunnen hebben. "De stemming onder onze lidbedrijven is slechter dan ooit", maakt Michael Schattenberg, voormalig BDC-voorzitter, in zijn laatste toespraak duidelijk. Het dagelijkse werk is steeds meer verontrustend vanwege de vele problemen waar de bedrijven mee te maken hebben. "Voor velen bedreigt de situatie inmiddels hun voortbestaan", vervolgt Michael. Al over enkele weken zou er daarom een tekort aan verse paddenstoelen kunnen ontstaan, benadrukten de BDC-bestuursleden en -adviesraadleden op 29 september 2022 in Eindhoven.
De 74e jaarvergadering stond ook in het teken van het doorgeven van het stokje binnen het bestuur. Hans Deckers (midden) werd gekozen tot nieuwe bestuursvoorzitter en neemt daarmee het stokje over van Michael Schattenberg (rechts). Dr. Torben Kruse (links) blijft plaatsvervangend bestuursvoorzitter van de vereniging.
Klik hier voor onze fotoreportage.
Zij berichten over productieverminderingen en bedrijfssluitingen in Duitsland en de buurlanden. Een onaangename ontwikkeling en dat zo vlak na de toch al turbulente coronajaren. Voor de paddenstoelensector waren deze jaren weliswaar een klein lichtpuntje, omdat veel mensen vanwege de lockdown vaker thuis kookten en er vraag was naar paddenstoelen uit eigen land. Maar het sprankje hoop is inmiddels al lang vervlogen. "Na de productiestijgingen in de coronajaren registreren we nu grote verliezen, ook in het bio-segment“, aldus de voormalig bestuursvoorzitter. Ook wat betreft de prijzen in de winkels is er nog veel ruimte voor verbetering. Want hoewel er een tekort dreigt en kostenexplosies op alle niveaus voelbaar zijn, bereiken de prijsverhogingen bij de eindverkopers de telers nog onvoldoende. Het blijft nog te bezien of de maatregelen van de Bondsregering, zoals de rem op de gas- en elektriciteitsprijzen, op de lange termijn verlichting zullen brengen. Voor de BDC is duidelijk: alleen een energieplafond voor alle energiebronnen kan de sector redden van een brede golf van faillissementen.
De deelnemers van de 74e BDC-jaarvergadering
Paddenstoelenverkoop in tijden van crisis
Niet alleen de bedrijven worden ontevreden over de crisis, ook de consumenten zijn terughoudender geworden. Een dilemma, want juist nu is de sector afhankelijk van de verkoop van Duitse champignons, koningsoesterzwammen enzovoort. Dus wat kan er gedaan worden om de verkoop te stimuleren? Voor Michael Legrand van 'Das Grüne Medienhaus' zou de sleutel in vraaggerichte marketing kunnen liggen. Das Grüne Medienhaus verzorgt al vele jaren de consumenten-campagne van de BDC en zet daarbij vooral in op het genieten en de positieve gezondheidsaspecten van paddenstoelen. "Ook onze campagne is tijdens de crisisperiode veranderd", aldus Michael. Daarom moet het des te belangrijker zijn om nu ook kortetermijn-doelstellingen te overwegen. "Een eventuele oplossing zou kunnen zijn de paddenstoelen in tijden van crisis als een goedkoop maar gezond en vullend product naast vlees en andere, duurdere producten te presenteren."
Er moet ook meer voorlichting over de huidige uitdagingen in de paddenstoelenteelt komen. "Maar hoe breng je deze onderwerpen onder de aandacht van de consument? Michael vindt het niet nodig om de aanpak te wijzigen. "De toon van de campagne moet authentiek, emotioneel en open blijven." Hij blijft een centrale maatregel zien in de verspreiding van paddenstoelenrecepten. Hiermee kan de terughoudendheid om te kopen doorbroken worden, want recepten zorgen voor een directe koopimpuls.
De speciale mediakanalen met innovatieve, vegetarische recepten en informatie over het tekort aan grondstoffen in de paddenstoelensector, zoals die in de zomer van dit jaar door Das Grüne Medienhaus zijn verzonden, zijn indrukwekkende voorbeelden van de behoeftegerichte marketing van de Duitse paddenstoelensector in crisistijden.
Om ook de allerjongsten al enthousiast te maken voor Duitse paddenstoelen en hun teelt, heeft de BDC besloten om de paddenstoelenbox-actie voor schoolklassen voort te zetten. Vanaf nu kan men zich in het voorjaar en in de herfst aanmelden.
Voor meer informatie:
der-champignon.de