Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

MSC voorbereid op Europese systeem voor emissiehandel

MSC volgt de beraadslagingen rond de mogelijke uitbreiding van het emissiehandelssysteem van de Europese Unie (EU ETS). De rederij heeft het volgende persbericht uitgebracht om een update te geven over de mogelijke gevolgen van deze veranderingen voor de betrokken partijen:

MSC heeft tot op heden volledig voldaan aan alle MRV (Monitoring, Reporting, Verification)-eisen van de EU en zal volledig voldoen aan de nieuwe eisen van het EU-ETS, zodra de Raad van de EU, het Europees Parlement en de Europese Commissie overeenstemming bereiken over de toepassing ervan.

De beleidsmakers overwegen momenteel ten minste twee wegen. De Europese Commissie heeft een gefaseerde invoering voor de scheepvaartsector voorgesteld voor de komende vier jaar, te beginnen op 1 januari 2023. Ondertussen heeft het Parlement aanbevolen de regeling vanaf het begin voor 100% toe te passen. De definitieve begindatum voor de dekking moet nog worden vastgesteld, aangezien het wetgevingsproces nog loopt.

Wat is een ETS?
Een ETS, of emissiehandelssysteem, stelt gewoonlijk een "plafond" vast voor het aantal emissies dat verschillende sectoren mogen produceren. Dit kunnen fabrieken, retailers of elektriciteitscentrales zijn. Met het oog op het stimuleren van decarbonisatie-inspanningen vereist het EU-ETS dat bedrijven rechten verwerven die gelijk zijn aan hun emissies boven het plafond aan het einde van het jaar. De prijs van dergelijke rechten kan schommelen afhankelijk van vraag- en aanbodfactoren.

Hoe wordt de EU-ETS toegepast op de scheepvaart?
De uitbreiding van de bestaande regeling tot de scheepvaart zou alle emissies omvatten van schepen die een EU-haven aandoen voor reizen binnen de EU (intra-EU), alsook 50% van de emissies van reizen die buiten de EU beginnen of eindigen (reizen buiten de EU), en alle emissies die plaatsvinden wanneer schepen in EU-havens op hun ligplaats liggen. Een ander voorstel dat momenteel in de EU-instellingen wordt besproken, zou het geografische toepassingsgebied van de afdeling emissieverslaglegging uitbreiden tot havens binnen 300 zeemijl van de EU-wateren.

Net als andere sectoren zouden MSC en andere scheepsexploitanten ETS-emissierechten, of EU-emissierechten (EUA's), kopen en inleveren voor elke ton CO2-emissies die binnen het toepassingsgebied van de regeling wordt gerapporteerd.

Hogere kosten
Als de EU haar plannen volledig uitvoert verwachten wij hogere exploitatiekosten om aan de eisen te voldoen. Daarom zijn wij van plan de nalevingskosten door te berekenen, zoals wij dat in het verleden ook bij andere vormen van milieuregelgeving hebben gedaan. Dit zal afhangen van de prijs van de EUA's en van de vraag of de betrokkenheid van de scheepvaartsector over meerdere jaren wordt gespreid of vanaf de eerste dag voor 100% vereist is.

Voorbeelden van nalevingskosten
Als voorbeeld, uitgaande van een EUA-prijs van € 90 per ton CO2 met een verplichting van 100%, zouden wij de kosten voor onze handel van het Verre Oosten naar Noord-Europa zien op € 69 per TEU voor droge containers en € 208 per FEU voor koelcontainers. Van Noord-Europa naar Azië zouden de kosten € 37 per TEU voor droge containers en € 110 per FEU voor koelcontainers bedragen.

Voor meer informatie:
MSC GENEVA
Tel: +41 227038888
info@msc.com

Publicatiedatum: