Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rapport beweert dat hackers belangrijke wereldwijde handelsroutes kunnen blokkeren

Maritiem onderzoeksbureau Thetius, specialist in maritiem cyberrisicobeheer CyberOwl en advocatenkantoor Holman Fenwick Willan hebben het rapport 'The Great Disconnect' uitgebracht. Hierin stellen zij dat het voor hackers mogelijk is het navigatiesysteem van een schip binnen te dringen en een ravage aan te richten wanneer het schip belangrijke knooppunten passeert.

In het rapport staat: "Het vermogen van een staat om de bewegingen van zeeschepen te manipuleren, hetzij door GPS-spoofing, hetzij door het kapen van het besturingssysteem van een schip, kan miljarden dollars aan ontwrichting veroorzaken, de wereldwijde toeleveringsketen schokken, de kosten van goederen verhogen en zelfs een internationaal conflict uitlokken."

Hoewel het aan de grond lopen van de Ever Given in het Suezkanaal niet werd veroorzaakt door een cyberaanval, is het een voorbeeld van de gevolgen van een dergelijke gebeurtenis. De ramp heeft de wereldeconomie naar schatting 6 tot 10 miljard dollar per dag gekost.

De auteurs van het rapport zeiden: "Het vermogen van een staat om de bewegingen van zeeschepen te manipuleren kan miljarden dollars aan ontwrichting veroorzaken, de wereldwijde toeleveringsketen verstoren, de kosten van goederen verhogen en zelfs internationale conflicten uitlokken. Gelukkig zijn rechtstreekse aanvallen door nationale staten zeldzaam; de kans is veel groter dat de sector wordt aangevallen door een niet opzettelijk actie."

Bron: container-news.com

Publicatiedatum: