Nu de huidige inflatiecijfers de consument dwingen zijn prioriteiten te herzien, is de verkoop van biologische levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst in tien jaar gedaald. Volgens nieuw onderzoek van Nielsen is de verkoop, na tien jaar gestage groei, met 2,1 procent gedaald op jaarbasis.
Volgens analisten is er echter "nog steeds een langetermijntrend voor duurzaamheid", die, in combinatie met de langverwachte overheidssteun voor natuurvriendelijke landbouw, boeren moet blijven aanmoedigen om duurzame landbouw te handhaven of erop over te schakelen.
Het merendeel van het biologische voedsel (77 procent) wordt gekocht door een toegewijde consumentenkern (17 procent van de bevolking), maar deze zogenaamde 'heavy shoppers' beginnen ook minder biologisch te kopen.
Hoofd zakelijk inzicht bij Nielsen, Mike Watkins, zei: "Er is nog steeds een langetermijntrend naar duurzaamheid. En het winkelend publiek moet de waarde van biologisch inzien als onderdeel van de natuur- en klimaatcrisis. Mensen begrijpen de term energiecrisis; ze moeten begrijpen dat er ook een voedselzekerheidscrisis is, en dat we de manier waarop we landbouw bedrijven moeten veranderen om de achteruitgang van het klimaat en de natuur tegen te gaan."
Hoewel biologisch de grootste certificering is die duurzame landbouw garandeert, is er ook een enorme golf van belangstelling onder boeren voor de zogenaamde 'regeneratieve landbouw'. Deze methode heeft boeren in staat gesteld de kosten en het gebruik van kunstmest en voer te verminderen door deze te vervangen door natuurlijke vruchtbaarheid van planten en een groter vertrouwen in de gezondheid van de bodem.