Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verfijnde Japanse tomaat uit Spaanse kassen

Voor Amela, een verfijnde tomatensoort uit Japan, ontvangen Spaanse telers rond de € 18 per kilo en betaalt de Japanse consument meer dan € 30 in de winkel. De tomaat is dan ook heel zoet en zacht, met een lichte zure toets. Z’n smaak doet denken aan vers fruit.

De naam van deze authentieke smaaktomaat betekent ook precies ‘zoetheid’ in een Japans dialect en verovert nu vanuit Carchuna, een plaatsje aan de kust van Granada, de Japanse markt. De tomaat wordt er geteeld door Cooperativa La Palma.

Amela zag bijna 25 jaar geleden het licht in Japan, na vele experimenten om de "perfecte" smaak te verkrijgen. De veredelaars besloten een alliantie aan te gaan met Spaanse telers om te profiteren van de voordelen van het mediterrane klimaat.

En zo werd een overeenkomst bereikt met Cooperativa La Palma, die al enkele jaren deze Japanse tomaat teelt en op de markt brengt. "Het succes dankt hij aan zijn buitengewone zoetheid, aroma's en nuances", zegt Pedro Ruiz, voorzitter van de coöperatie, tegen Sevilla ABC.


Amela op Fruit Logistica 2022, waar de tomaat de Fruit Logistica Innovation Award won

De tomaat wordt momenteel zelfs op slechts twee hectare geteeld, al zijn er nu plannen om het areaal uit te breiden met nog eens twee hectare vanwege de grote vraag naar deze tomaat in landen als Zwitserland, Duitsland en zelfs de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.

Elke plant produceert ongeveer een halve kilo product. De vaste kosten zijn dus erg hoog en dat betaalt de consument in het schap.

Dit vormt echter geen belemmering voor het succes in Japan en op de Europese delicatessenmarkt. Bij coöperatie La Palma zeggen ze dat "het geen tomaat voor elke dag is", maar dat hij zeer wordt gewaardeerd door wie op zoek is naar een uitzonderlijke smaak en wie het zich kan veroorloven, inclusief restaurants.

Bron: sevilla.abc.es

Publicatiedatum: