Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Van Lier, Brussel

Uit de oude doos: Wij leveren topkwaliteit tegen redelijke prijzen

Marc Van Lier op het CEI te Brussel is de grootste bananenhandelaar in de regio. Daarnaast doet Van Lier veel in citrusfruit, importappelen en -peren. Als we met hem over de bananenhandel spreken, wordt het steeds duidelijker, dat deze handel nog weinig uitstaande heeft met die van vroeger, behalve dat het vakmanschap wat het stoken betreft, het is niet meer een kwestie van prijs, ook niet meer van prijs en kwaliteit. Als er geen continuïteit in de aanvoer zit en geen ritme in de aanvoer, kun je, al heb je een goede kwaliteit en een lage prijs niet veel beginnen, geen handel opbouwen. Voor een goede bananenzaak gaan kwaliteit, prijs en continue aanvoer samen. Deze drie factoren vormen de basis voor Marc Van Lier.

Marc Van Lier

Marc Van Lier handelt in twee bananenmarken, Turbana en Chiquita. De verkoop ligt 5 dozen Turbana tegen 1 doos Chiquita. Hij wil alleen topmerken hebben. Hij doet zoveel Turbana, omdat in de eerste plaats zijn klanten erom vragen. Zij willen bij de consument met een goed product komen die toch redelijk geprijsd is, terwijl zij voor zich zelf een redelijke winstmarge er in kunnen calculeren. "Een goede kwaliteitsbanaan kunnen de plantages alleen afleveren als deze alle aandacht aan het product besteden. Uniban selecteert de bananen. De mindere kwaliteit blijft in Colombia. Voordat de bananen in de dozen gaan, worden ze nog eerst gewassen en krijgen ze een desinfecteerbad. Vanaf het pakstation gaan de partijen per rivierschip naar de koelschepen. Eenmaal in het schip geladen worden ze direct gekoeld. Binnen 24 uur is de temperatuur van de bananen teruggebracht tot 13,5 graden Celsius. Als de partijen in Antwerpen aankomen, worden deze door een onafhankelijk expertisebureau gecontroleerd. Wij halen ze daar op met goed afgesloten wagens."

Op inspectietocht langs de bananencellen

"Als ze bij ons binnenkomen gaan ze de cellen in. Wij hebben 12 bananencellen met een capaciteit van 400 dozen elk. Zodoende kunnen we voor elke klant de gewenste kleur afleveren. Door de hantering van een tijdsbalk is dit goed mogelijk geworden. De Turbana bananen zijn prijstechnisch gezien redelijk", zo vervolgt de heer Marc Van Lier. "Doorgaans brengen de Chiquita bananen hogere prijzen op. Soms zijn de Turbana's duurder. Wat de kwaliteit betreft is er volgens mij geen verschil. Wij leveren eveneens aan het grootwinkelbedrijf Turbana's en dit wijst in de eerste plaats op de constante kwaliteit van het product, want deze grootinkopers hebben doorgaans een strenge kwaliteitscontrole." 

De alleenverkoop voor België van Turbana kleinverpakking, doos links

"Door sommigen wordt dit aspect nog te weinig naar waarde gewaardeerd. Onze verkoop is erop gericht dat de boten donderdags binnenkomen. Dit is eigenlijk de Turbana dag, dan worden de lege ruimtes weer gevuld. Als de boot een dag later aankomt, moeten we ingrijpen, maar tegenwoordig worden we door de importeur bijtijds gewaarschuwd. Dit gebeurt soms als de boten zware storm op zee hebben. Zo'n oponthoud wordt dan onmiddellijk naar Rotterdam doorgegeven en de importeurs stellen op hun beurt ons weer direct hiervan in kennis. Het gebeurt dan dat we de bananen iets langzamer stoken, zodat we niet zonder voorraad komen te zitten. Door de moderne communicatiemiddelen en het geregeld contact met de importeur wordt dit mogelijk gemaakt", zegt Marc.

Dhr van Hoeckel van Velleman & Tas op het CEI

Wat de bananencellen betreft zitten we aan onze capaciteit. Sinds het CEI hier zit is onze Turbana-omzet in zeven jaar vervijfvoudigd en nog zitten we niet aan het plafond. Mede door onze sterke marktpositie in het citrusfruit is de bananenomzet sterk toegenomen. Door het één verkoop je ook het ander. Dit jaar denken we 10% meer bananen te verkopen zodat we nog lang niet aan het plafond zitten", zo besluit Marc Van Lier.

Bron: Primeur 12 - Jaargang 02 - 11 maart 1988

Publicatiedatum: