Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jacques du Preez van Hortgro

Appelexport naar China biedt Zuid-Afrika welkome aanvulling op slechte perenverkoop in Europa

Vanaf dit jaar is Zuid-Afrika de op een na grootste appelleverancier van China, dat steeds meer op zoek is naar appelimport. Op één staat Nieuw-Zeeland.

De Zuid-Afrikaanse export naar China van dit jaar (99% rode appelen en een klein beetje Golden Delicious) nadert zijn einde. De lucratieve periode rond het Chinees Maanfeest viel netjes in het exportseizoen.

Zuid-Afrika exporteert nog maar acht jaar appelen naar China en de handel vertoont over het algemeen een fors stijgende lijn met bijna jaarlijks een driecijferige groei. Van 2018 naar 2019 bedroeg de toename 291%. Na een abnormaal 2020 toen de export achteruitging met 39%, kwam er een herstel en dit jaar werden 1.090.612 kartons van 12,5 kg verladen.

Unieke eigenschappen van Zuid-Afrikaanse Fuji’s
In het eerste jaar dat Fuji appelen werden verzonden, waren de volumes bijna symbolisch: 3.500 kartons. Maar het voorbije jaar werden meer dan 728.000 kartons geëxporteerd, wat twee derde is van de Zuid-Afrikaanse appelexport naar China.

Zuid-Afrikaanse Fuji appelen in een Pagoda-winkel

"De kleur en de maatsortering van de Zuid-Afrikaanse Fuji's zijn anders dan die van bijvoorbeeld de Chinese Fuji's", zegt Jacques du Preez, algemeen directeur voor handel en markten bij Hortgro, de vereniging van hard- en steenfruittelers in Zuid-Afrika. "Traditioneel werd China beschouwd als een markt voor grote appelen, maar we hebben een markt voor klein fruit ontwikkeld."

Een resultaat van het programma om een afzetmarkt voor kleinere appelen te vinden is het Newton-appelaanbod van Pagoda, maar andere ketens bieden ook kleinere appelen aan waarvan aanvankelijk werd gedacht dat er geen markt voor zou zijn.

Royal Gala appelen naderen de 300.000 kartons en in het derde jaar dat de Zuid-Afrikaanse Gala-mutatie Bigbucks naar China werd verzonden, staat dit ras al op de derde plaats (64.000 kartons).

"Momenteel maakt Bigbucks 6% uit van de volumes die we naar China zenden, maar we verwachten dat dit aandeel nog zal groeien", zegt Jacques.

Kisten met Bigbucks

Zuid-Afrika heeft ondertussen zijn bestemmingsmarkten uitgebreid met zogenaamde second-tier steden in China. "We hebben flink geïnvesteerd in marktontwikkelingsprogramma’s door bijvoorbeeld promotiecampagnes op retailniveau, maar ook in groothandels-markten."

Appel- en perenexport naar Europa voldeed nooit aan de verwachtingen
Jacques merkt op dat het afgelopen seizoen gewoon gek was. "Het was het drukste, meest uitdagende jaar in de twintig jaar dat ik in de branche zit." 

De marktomstandigheden in Europa voor Zuid-Afrikaanse appelen en peren waren niet wat de sector had gehoopt, ondanks lagere voorraden in Europa. De afzet en de winstmarges vielen tegen.

"Voor geen enkele leverancier van het zuidelijk halfrond zat er schwung in de verkoop van appelen en peren in Europa", zegt Jacques.

Gelukkig mogen Zuid-Afrikaanse peren nu ook naar China en de eerste volumes zijn er goed ontvangen.

Voor meer informatie:
Jacques du Preez
Hortgro
Tel: +27 21 870 2900 (Zuid-Afrika)
www.hortgro.co.za

Publicatiedatum: