Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Antonio Carmona van Palmanaranja (Spanje):

"De sinaasappelprijzen moeten omhoog in vergelijking met voorgaande jaren"

De rivier de Guadalquivir doorkruist in de Zuid-Spaanse provincies Córdoba en Sevilla een brede en vruchtbare vlakte, een van de belangrijkste tuinbouwgebieden van Andalusië. Daar wordt het fruit geteeld dat het keurmerk Sinaasappelen van de Guadalquivirvallei mag dragen. "Het seizoen is net begonnen en er wordt dit jaar omwille van meer factoren een aanzienlijke opbrengstdaling verwacht ten opzichte van vorig seizoen", vertelt Antonio Carmona, voorzitter van Palmanaranja en manager van SAT Sunaran. Een eerste raming van het gewestelijke ministerie van Landbouw geeft immers aan dat de sinaasappeloogst in Andalusië 29,9% lager zal uitvallen dan die van vorig seizoen. 

"Na een hoge opbrengst doet er zich het volgende jaar meestal een oogstdaling voor. Dat is eigen aan het gewas. Maar dit jaar komt daar nog een schepje bovenop wegens de droogte in Andalusië. Verschillende irrigatiegemeenschappen in de regio hebben veel minder water gekregen voor de irrigatie van hun percelen. Toch zullen we zeker heel wat fruit beschikbaar hebben om onze markten te bedienen", benadrukt Antonio Carmona. 

"Er is niet alleen de daling van de opbrengst, er is ook de stijging van de kosten. Dat geldt overigens niet alleen voor ons, maar voor alle sectoren. Het wordt zaak ervoor te zorgen dat de markt zich daarvan bewust is. De kostenstijging doet zich zowel voor op teeltniveau als in de pakstations. Gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen, energie, brandstoffen, verpakkingsmateriaal: alles is duurder geworden." 

"Van bij de eerste commerciële contacten en onderhandelingen hameren we op deze situatie, want we streven ernaar dat de verkoopprijzen van het fruit zich aanpassen aan de kostenstijging, zodat alle schakels in de keten een waardig inkomen kunnen hebben, te beginnen bij de telers. Logischerwijs begrijpen we dat ook onze klanten geraakt worden door de kostenstijging en de inflatie, maar we moeten proberen een evenwicht te vinden zodat de activiteit voor iedereen winstgevend blijft." 

Het Spaanse ministerie van Landbouw stelt cijfers over deze kostenstijging ter beschikking door middel van een maandelijkse en jaarlijkse index van de grondstoffenprijzen in de tuinbouwsector. De meest recente beschikbare gegevens – voor de berekeningen moeten heel wat gegevens verzameld worden – hebben betrekking op de maand juni. De prijzen die voor grondstoffen en diensten in de tuinbouwsector in Spanje werden betaald lagen in juni 2022 gemiddeld 40,16% hoger dan in juni 2021. Een van de grondstoffen waarvan de beschikbaarheid een grote bron van zorg is – het was ook een van de belangrijkste kwesties die tijdens de laatste Raad van Landbouwministers van de Europese Unie aan bod kwam –, namelijk meststoffen, kostte in juni 98,49% meer dan een jaar geleden. 

Gezien de omvang van de cijfers is het gemakkelijk te begrijpen dat de levensvatbaarheid van de sector alleen gewaarborgd is als ze in staat is om deze kostenstijgingen door te rekenen in de keten. En dat kan alleen met betere prijzen voor het fruit. "We moeten ons er allemaal van bewust zijn dat het niveau van de verkoopprijzen omhoog moet ten opzichte van andere jaren, zowel voor telers als voor pakstations. Misschien wordt dit het seizoen waarin we allemaal eindelijk zullen begrijpen dat het nodig is om ons aan te passen aan de omstandigheden." 

"We missen een campagne die de consumptie van sinaasappelen promoot" 
De Vereniging voor de Promotie van Sinaasappelen van de Guadalquivirvallei, die samen met de belangrijkste telersorganisaties deel uitmaakt van de Andalusische Citrusraad, fungeert als ontmoetingspunt voor alle sectorpartners in de regio. De vereniging heeft als missie de citrussector van de Guadalquivirvallei te verdedigen en verder te ontwikkelen. "Het instrument bij uitstek is de promotie van het product", legt Antonio Carmona uit.

"De belangrijkste markt voor de Andalusische sinaasappel is nog steeds Europa, maar vandaag de dag bereikt ons fruit vele delen van de wereld. We zijn actief in Oost-Azië en Noord-Amerika. Canada is een land dat de afgelopen jaren aan belang heeft gewonnen. Ook in Zuid-Amerika zijn er landen die geïnteresseerd zijn in onze sinaasappelen, net als in Afrika en het Midden-Oosten."

"Wat de Spaanse markt betreft zijn veel sectororganisaties het erover eens dat een van de meest verontrustende gegevens de daling van de citrusconsumptie is. Elke afzonderlijke organisatie of gewest kan wel acties op touw zetten, maar we missen in die zin een nationale promotiecampagne om de consumptie van sinaasappelen aan te moedigen op basis van de gegarandeerde kwaliteit van het Spaanse product. En dat zou moeten uitgaan van de interprofessionele organisatie." 

Voor meer informatie:
Asociación para la Promoción
de las Naranjas del Valle del Guadalquivir
Tel: +34 957 630 972 (Spanje)
naranjas@valledelguadalquivir.es
http://valledelguadalquivir2020.es

Publicatiedatum: