Uniek en zwaar jaar voor wortelsector in Israël

Een sterke lokale munt, bijna geen mogelijkheden om naar Europa te exporteren en de oorlog die de belangrijkste exportmarkt Rusland treft, sterke stijging van verzend- en inputkosten droegen allemaal bij aan het zwaarste jaar voor de wortelsector in Israël. "Dit jaar is één van de zwaarste jaren ooit voor de Israëlische wortelsector. De land- en tuinbouwexport over het algemeen heeft het wereldwijd moeilijk, maar als je producten als wortelen en aardappelen hebt, lijd je nog meer door de kleine marges," zegt Amir Potat, CEO van Gezer Shluhot. Zij zijn organische en conventionele worteltelers en exporteurs, opgericht in 1949, en worden beschouwd als de pioniers van deze sector in Israël.


Foto gemaakt door Amir Potat

"De shekel (Israëlische munteenheid) is te sterk. Alles wat wordt geëxporteerd, van high- tot lowtech lijdt. Bij bederfelijke producten geldt: hoe basaler, hoe meer je lijdt. In de wortelsector hebben we kleine marges. De lokale munt is veel te sterk voor ons. We hadden ook een rustjaar voor de velden, waardoor we minder konden planten of telen dan in een normaal jaar. Dit beïnvloedde de lokale markt, die liep terug met 20-25%, omdat de Israëlische markt moest importeren uit andere landen. De lokale markt werd beschadigd, alle kosten stegen dramatisch. De teelt kost nu tussen de 25 - 30% per jaar meer, wat geldt voor telers wereldwijd, maar het is zeer dramatisch allemaal in 1 jaar. In de logistiek waren de kosten zelfs nog hoger, vorig seizoen bijvoorbeeld kostte een container naar de VS $3.000, nu is dat gestegen naar $10.000 tot $12.000," legt Porat uit.


Amir Porat, CEO van Gezer Shluhot

Porat zegt dat Israël ongeveer 80.000 ton aan wortelen heeft geëxporteerd. Zijn bedrijf Gezer Shluhot, gevestigd in de Bet Shean vallei in het noorden van Israël, exporteerde ongeveer 24.000 ton wortelen naar voornamelijk Rusland. Ze exporteerden ook naar Europa en de VS, en staan bekend om hun producten van hoge kwaliteit en zoetere wortelen, die worden geteeld in de zware gronden van Noord-Israël. "Elke zending leverde uitdagingen op, terwijl de markt over het algemeen slecht was," zegt Porat.

"Op onze exportmarkt in Europa waren er hogere opbrengsten en misschien wel een recordseizoen. Zij hadden niet veel steun nodig van import tijdens hun seizoen. De Russische markt bleef voor ons over, dat was plotseling, maar zij namen toch 50% van onze totale export af. Het seizoen is nu voorbij en uiteindelijk hebben we toch bijna de geplande hoeveelheid kunnen exporteren. Elke week was het een strijd om de nieuwe beperkingen te achterhalen, wat worden de nieuwe regels, er waren veel wijzigingen bij de rederijen, klanten cancelden hun orders, etc. We waren ook bang dat in een aantal gevallen het geld overmaken in gevaar zou komen. Omdat het om voedsel ging konden we uiteindelijk blijven exporteren naar de Russische en Oekraïense markt. We hoefden niet te stoppen, we exporteerden naar iedereen die voedsel nodig had, ook al was er veel onzekerheid, we hebben het voor elkaar gekregen," aldus Porat.



"In juni en juli verslechterde de markt in Rusland, terwijl die dan normaal sterker wordt. Het lokale seizoen in Belarus en Rusland startte midden juli. Alles bij elkaar was het een enorm uitdagend seizoen. Het was de perfecte storm. Uiteindelijk hebben we bijna 100% van de geplande hoeveelheid geëxporteerd. Gedurende het seizoen moesten we steeds aanpassen, flexibel blijven. Dat combineerden we met een grote inspanning en goede wil tussen ons en onze klanten om elkaar te blijven steunen. Onze klanten steunen ons al vele jaren, het was een combinatie van beide kanten die beide soms compromissen moesten sluiten over maat en prijs. Onze klanten steunen ons en wij hen. Onze relatie met onze klanten is onze prioriteit en we doen al het mogelijke om hen de beste kwaliteit te bieden. Dat zullen we blijven doen," zegt Porat.

Prijs biologische wortelen zorgwekkend
"Biologische wortelen hadden ernstig te lijden door de slechte markt. We houden biologisch in ons assortiment, maar we zijn het drastisch aan het verminderen. Het kost 25% meer om te telen, terwijl de markt niet meer kan betalen. We zenden de beste kwaliteit naar Duitsland, de belangrijkste markt voor biologische wortelen, maar het was niet genoeg in zo'n harde markt. We zijn er persoonlijk naar toe gegaan om onze klanten te ontmoeten, maar het is erg triest om naar de cijfers te kijken en te moeten concluderen dat biologisch niet werkt. We houden de mogelijkheden op de markt in de gaten, maar we kunnen niet met verlies leveren. Het is jammer, omdat we al vele jaren onze kennis over de teelt van biologische producten van hoge kwaliteit hebben ontwikkeld. Helaas moesten we ieder jaar die teelt verminderen. We zullen ons nu voornamelijk richten op de conventionele, paarse, gele en witte wortelen."



Porat zegt dat zij ook grote kansen en groei zien in ready-to-eat, premium kwaliteit babywortelen, die zij leveren aan een grote wereldwijd opererende fastfoodketen in Israël en op scholen. "Babywortelen zijn een compleet andere soort. Ze zijn langer, zoeter en knapperiger en kunnen in stukken worden gesneden om ze ready-to-eat te maken. Ze zijn ook moeilijk te telen, maar het is een groeiend product in ons bedrijf. Ik wil dit exporteren naar alle markten," besluit Porat.

Voor meer informatie: 
Amir Porat
Gezer Shluhot
Tel: +972 52 545 0781
amir@shluhot.com
www.gezershluhot.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.