Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Bautista Juan van Frutas Tono (Spanje):

"De citrusoogst valt lager uit, maar de consumptie zal uitmaken of er nu product te weinig of te veel is"

Het Spaanse clementineseizoen levert mooie prijzen voor alle partners in de keten. Dat komt niet alleen door de kleinere oogst dit jaar en het lage aanbod vanuit het zuidelijk halfrond, maar ook door een goede marktvraag.

"Er zijn geen voorraden mandarijnen of clementines meer van het zuidelijk halfrond op de markt. Het seizoen is eerder afgelopen dan gebruikelijk en dus hebben de exporteurs zich vroeger van de markt teruggetrokken dan vorig jaar. De overgang is dit jaar dan ook vrij vlot geweest", zegt Juan Bautista Juan, commercieel directeur van het Valenciaanse bedrijf Frutas Tono.

Momenteel worden de rassen Orogrós, Oronules, Arrufatina en Marisol op de markt gebracht. Daarna volgt Clemenules, het meest voorkomende ras in de Valenciaanse Gemeenschap. "Dit jaar lijkt er volgens officiële ramingen 10% minder geoogst te zijn dan vorig jaar. Mandarijnen en clementines kunnen vanaf het begin van het seizoen op interesse rekenen van de kopers. En het lagere aanbod en de goede vraag vertalen zich voorlopig in hogere telersprijzen. We beginnen het clementineseizoen dus met optimisme", zegt Juan Bautista.

"De citrusoogst valt lager uit dit jaar, maar het zal de consumptie zijn die uitmaakt of er nu te weinig of te veel productie is. De markt zal uitwijzen of het lagere aanbod een positieve reactie in de prijzen zal teweegbrengen of dat de consumptie verder zal krimpen. Het is bijvoorbeeld zo dat de vraag naar clementines en mandarijnen elk jaar blijft groeien, terwijl de consumptie van sinaasappelen blijft krimpen", zegt de commercieel directeur van Frutas Tono.

De eerste Navelina-sinaasappelen zijn ondertussen weer geplukt in de vroegste teeltgebieden, maar het zal pas eind oktober of begin november zijn dat ze in constante hoeveelheden beschikbaar zullen zijn. "Ook de Spaanse sinaasappel zal een markt betreden met weinig overlap met het aanbod van het zuidelijk halfrond. De sector heeft geleerd van wat er vorig jaar is gebeurd en hoewel er zich hier en daar wel wat spanning kan voordoen, zullen we niet botsen met grote volumes, zoals dat in andere jaren wel is gebeurd", gaat Juan Bautista verder.

Over het algemeen wordt een kleine of middelgrote maatsortering verwacht voor de sinaasappelen vanwege de droogte in de lente en de zomer. "Er is in dat opzicht niet op het juiste moment voldoende regen gevallen voor de rassen die van oktober tot en met december worden geoogst. De regens van de afgelopen weken zullen wel helpen om de Lane en Navel sinaasappelen op maat te brengen. Als de consumptie aanhoudt, is het onderhand wel duidelijk dat grote sinaasappelen duurder zullen worden dit seizoen. Het wordt ook belangrijk om de schandalige stijging van de teelt-, verwerkings- en transportkosten door te kunnen rekenen naar de verkoopprijzen", legt hij uit.

Wat de concurrentie van derde landen zoals Marokko, Turkije of Egypte betreft, herinnert Juan Bautista Juan eraan dat de beschikbare informatie wijst op een oogstdaling in alle teeltgebieden rond de Middellandse Zee. "Al die landen hebben hittegolven gekend en ook een gebrek aan regenval."

Voor meer informatie:
Juan Bautista Juan Gimeno
Frutas Tono S.L.
C/ Camí Pinar s/n.
46791 Benifairó de la Valldigna (Valencia) - Spanje
Tel: +34 96 281 03 26 
[email protected]
www.frutastono.com