Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Camposol is tevreden over de blauwe bessenexport

Camposol leeft tevreden toe naar twee belangrijke sectorevenementen die eraan zitten te komen, want de blauwe bessenexport gaat goed en de resultaten van de niet aflatende innovatie-inspanningen zijn veelbelovend. Het bedrijf kijkt uit naar deelname aan de IFPA Fresh Produce Show met een eigen stand in oktober in Orlando en als sponsor aan het Global Berry Congress GBC in Rotterdam in november.

In deze tijd van het jaar is het blauwe bessenseizoen in Peru in volle gang. Het Zuid-Amerikaanse land blijft het zeer goed doen op de internationale markt. Exportvereniging Proarándanos liet onlangs weten dat de export in 2021/22 bijna 223.000 ton bedroeg. Dankzij een lang uitgesponnen oogstperiode merkt Camposol dat retailers steeds meer geïnteresseerd zijn in het aanhouden van de Peruaanse leveringsprogramma's buiten het traditionele late zomer- en herfstseizoen.

Voor het lopende seizoen verwacht Camposol, grotendeels door de hoge productiviteit van de huidige teelt, een toename van de opbrengst. De komende jaren zullen de volumes iets trager stijgen, mede door de heraanplant van percelen met nieuwe rassen. Een aanzienlijk deel van de toekomstige groei zal komen uit Mexico, waar het bedrijf een snellere ontwikkeling verwacht dan in Peru. Het werkt daarvoor met een tweeledige strategie: een geleidelijke uitbreiding van de eigen teelt in Sinaloa en samenwerking met onafhankelijke telers om hun productie op de markt te brengen onder het merk Camposol. Ongeveer 50% van de oogst is bestemd voor de Noord-Amerikaanse markt, 25% voor Europa, 20% voor China en 5% voor andere regio's.

Ongeveer 8% van de Peruaanse blauwe bessenexport in 2021/22 was biologisch, voornamelijk bestemd voor de Amerikaanse markt. Ook Camposol ziet een positieve trend in de consumptie van biologische blauwe bessen op zowel de Amerikaanse als de EU-markt, hoewel de vraag nu mogelijk wordt beïnvloed door de oorlog in Oekraïne. Het bedrijf heeft het altijd belangrijk gevonden om de klanten zowel conventionele als biologische blauwe bessen aan te bieden. Zelfs de conventionele teelt van Camposol kan als "semi-biologisch" worden beschouwd, omdat er bijna geen chemicaliën aan te pas komen.

Desalniettemin neemt de concurrentie toe naarmate meer en meer spelers over de hele wereld de blauwe bessenmarkt betreden. "Onze reactie op deze veeleisende omgeving was het verdubbelen van onze inspanningen om een optimale service te bieden als verticaal geïntegreerde leverancier met handelsplatforms in Noord-Amerika, Europa en China", zegt José Antonio Gómez, CEO van Camposol.

Bovendien heeft het meerjarige veredelingsprogramma van Camposol met succes een aantal nieuwe eigen hoogwaardige rassen opgeleverd die zich in de laatste proeffase bevinden en in de komende jaren op de markt zullen komen. "Deze inspanningen zullen ervoor zorgen dat we de komende jaren goed zijn voorbereid op de voorkeuren van de markten."

Camposol kijkt er al naar uit om bestaande en nieuwe zakenpartners te ontmoeten tijdens de IFPA Fresh Produce Show op stand #5143.

Voor meer informatie:
Camposol S.A.
www.camposol.com 

Publicatiedatum: