Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Brahim El Hasnaoui, Fleuron d'Anjou:

"Pompoen is het perfecte lokale seizoensproduct om de retail in de herfst een boost te geven"

Het Franse Fleuron d'Anjou zet het pompoenseizoen voort, dat in september is begonnen. De eerste oogsten vonden eind augustus plaats en de consumptie bereikt naar alle waarschijnlijkheid in november een piek. "De pompoen is een zeer populaire groente die vooral gegeten wordt wanneer het buiten koud is. In het begin van het seizoen waren de weersomstandigheden nog niet heel gunstig voor de consumptie en dus ook niet voor de afzet, maar nu de dagen korter worden en het buiten kouder wordt, trekt de consumptie aan en wordt er meer pompoen afgezet", vertelt commercieel directeur bij Fleuron d'Anjou Brahim El Hasnaoui. Elk jaar heeft de coöperatie een opbrengst van bijna 1.000 ton rode kuri-pompoenen en butternutpompoenen (muskaatpompoenen of flespompoenen). De Jack Be Little-pompoenen, de patissons (pattypan-pompoenen) en de zoete knoedelpompoenen completeren het assortiment met kleinere hoeveelheden.


© Fleuron d'Anjou 

Een trendy product
De consumptie van pompoen blijft groeien en neemt elk jaar toe. "Sinds een tijdje wordt de pompoen onder consumenten als een heel trendy product gezien. Net als wortelgroenten komen ze langzaamaan weer in de mode en passen ze in de trend om lokale en seizoensgebonden groenten te consumeren."

De pompoen is het "perfecte lokale en seizoensgebonden product om de supermarktschappen in de herfst een boost te kunnen geven", een periode waarin grote promotionele acties door retailers worden ingezet om de consumptie te stimuleren. "Ons voordeel is dat er op dat moment heel weinig aanbiedingen op de Franse markt zijn."


© Fleuron d'Anjou 

De muskaatpompoen: een steeds populairder wordende groente
In gratin, soep of puree, de muskaatpompoen kan op allerlei manieren worden bereid. De veelzijdigheid van de groente en de hazelnootsmaak maken deze specifieke groente tot een voor consumenten interessant product. "Een paar jaar geleden vertegenwoordigde de muskaatpompoen nog amper 10% van de omzet, maar inmiddels verloopt de afzet van de muskaatpompoen bijna net zo goed als die van de rode kuri-pompoen, die al een tijdje op de markt is en daardoor niet meer profiteert van het nieuwigheidseffect." Dankzij deze groeiende belangstelling weet Fleuron d'Anjou nog elk jaar nieuwe consumenten voor zich te winnen.

Voor meer informatie:
Brahim El Hasnaoui 
Fleuron d’Anjou
Tel.: +33 (0)241 530 480
fleurondanjou.fr