Tholen - Revolutionair, zo kun je Tapp.online gerust noemen. Het Friese bedrijf heeft een alternatieve datalogger ontwikkeld door sensoren en chips te integreren met papier dat gemaakt is van landbouwafval. Inmiddels worden er bij zo'n 30 AGF-bedrijven testen uitgevoerd. "We bewandelen een wat uitzonderlijke weg. Normaal identificeert een startup een probleem en verzint daar een oplossing voor. Wij hadden een oplossing en zijn vervolgens gaan kijken waar we die het beste ten gelde konden brengen. Wist ik veel dat heel de AGF-sector dataloggers gebruikte", lacht Niels Postma.
Links: Freshclusive is klant van het eerste uur
Rechts: Niels Postma tijdens de Fruit Attraction in Madrid
Want de Fries had tot een paar jaar geleden nog niets met de hele AGF-sector van doen. "Ik heb rechten gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam, maar had geen zin om mijn hele leven door het wetboek heen te bladeren. Via via kwam ik als jurist bij een drukkerij terecht. Voor mij was dat een hele andere wereld, ik kende het verschil tussen een pers en een printer niet eens. Dat had als voordeel dat ik met hele andere ogen naar papier keek, dan vakidioten doen. Ik zag er een middel in om verbinding te maken tussen bijvoorbeeld merk en klant. Alles om ons heen wordt slim, van een koffiezetapparaat tot een lamp en een fototoestel. Toen dacht ik: waarom kan dat met papier dan niet?"
"Want van zichzelf is papier een hele mooie grondstof. Het wordt wereldwijd eenvoudig en ook nog eens goedkoop gerecycleerd. Het probleem is alleen dat er tot voorkort niets mee werd gemeten. Daarmee zijn wij aan de slag gegaan door het papier intelligent te maken. Waar het eerst een analoog iets was, hebben wij het interactief gemaakt. In het papier hebben we drie elementen verstopt: een sensor, een batterij en een NFC-chip. Wanneer je je telefoon er tegenaan houdt, zet de chip de data van de sensor om, en zorgt het ervoor dat de gebruiker die data kan lezen, bijvoorbeeld op een site. Er is geen app die je op je telefoon moet zetten. Slechts een ‘tapp’ is genoeg om de informatie van het papier op je telefoon te krijgen.
Marketinginstrument
Het eerste bedrijf dat met de slimme papieren loggers aan de slag ging, was het naburige aardappelveredelingsbedrijf HZPC. "Zij waren lyrisch. Zij kregen met onze loggers de mogelijkheid om deze in te zetten als drager van intelligentie in plaats van een hele hoop plastic producten die je ook nog eens na eenmalig gebruik weggooit. Dankzij het papier konden ze ook nog eens teeltbeschrijvingen en bewaaradviezen meesturen met de temperatuurloggers, zodat ze hun klanten overal ter wereld veel meer informatie mee konden geven. Dankzij onze innovatie worden de dataloggers daarom veel meer als marketinginstrument gebruikt. De papieren zijn in alle gewenste talen, kleuren en logo's te beprinten. Het wordt hiermee dus een volledige, gepersonaliseerde en éigen datalogger/temprecorder!"
Inmiddels wordt Tapp.online door dertig bedrijven gebruikt in hun dagelijkse operatie. "Het product is al commercieel beschikbaar. Van die dertig bedrijven ontvangen we nu een hoop feedback die we aan het verwerken zijn. Hiermee verfijnen we het product. Wij zijn geen AGF-specialisten, maar door dit product samen met de sector te ontwikkelen, combineren we het beste van twee werelden. Dit najaar verwacht ik dat we die met één grote update kunnen toevoegen tot de allernieuwste versie", aldus Niels. "De toepassingen van ons product zijn veelzijdig, zo meten we niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid en hebben we schoksensoren toegevoegd. De hardware is zo ontwikkeld dat we vrij eenvoudig sensoren aan de logger toe kunnen voegen."
De prijs van de huidige logger ligt rond de 15 euro per stuk, net onder de standaard temperatuurloggers op de markt. "Maar als we in productie met de aantallen omhoog gaan, zal de prijs ook wat kunnen zakken", verwacht Niels. Hij vindt zelf de duurzaamheidsvoordelen die met de loggers van Tapp.online geboekt worden de grootste winst. "Wij gebruiken geen houtvezels, maar landbouwafval als basis voor het papier. Daarmee werken we zo goed als circulair. Vandaag de dag worden de standaard-dataloggers bij het vuilnis gegooid als elektronisch afval. Dat is funest voor de wereld. Onze slimme loggers kunnen gewoon bij het oud papier en de informatie is te delen op alle telefoons."
Over interesse heeft Postma niet te klagen. "De reacties die wij gehad hebben, daar kan menig startup van dromen. Onder meer voedingsmiddelenconcern Nestlé heeft zich al gemeld, maar voor ons is AGF de belangrijkste markt. Op de Fruit Attraction in Madrid werd ik positief verrast door de marktpotentie. Iedereen die actief is in de AGF-im- en export gebruikt dataloggers. Voor ons is er een wereld te veroveren.
Voor meer informatie:
Niels Postma
Tapp.online
Mob: +31(0)6 4194 7785
[email protected]
www.tapp.online