Bertus Schipper, Zoutewelle:

"Dankzij verminderde aanvoer zijn de Braziliaanse meloenen goed te verdedigen op de markt"

Tholen - Het Braziliaanse meloenenseizoen is dit jaar prima van start gegaan. Wel blijven de hoge vrachtkosten als een zwaard van Damocles boven de sector hangen. "Voor een container uit Brazilië betaal je vandaag de dag 9.500 euro vrachtkosten. Ten opzichte van vorig jaar is dat bijna een verdubbeling. Met een product als watermeloenen waarvan er weinig in een collie gaan, betaal je alleen aan vrachtkosten 7,50 euro per doos", rekent Bertus Schipper van Zoutewelle voor.

"Gelukkig liggen nu de meloenenprijzen op een goed niveau, maar die zijn ook echt nodig om wat te verdienen", vervolgt de importeur. "Nu is de markt voor Braziliaanse meloenen de laatste, pak 'm beet, vijf jaar niet al te best geweest en daardoor laten Europese importeurs minder meloenen binnenkomen. Daarnaast zijn er in Brazilië minder meloenen aangeplant. Op zich is dat niet zo verkeerd, want zolang Brazilië de Europese markt niet gaat overvoeren, kunnen we de meloenen netjes verdedigen voor dit prijsniveau."

"De retail heeft zich redelijk ingedekt met programma's, dus van tekorten is geen sprake. Wel verloopt de afzet richting de groothandelsmarkten wat stroperiger voor dit prijsniveau. Met name Galia-meloenen zijn er tekort. Die prijzen liggen rond de 11 euro voor 5 kg, de prijs voor Cantaloupe ligt rond de 9,50 euro en de gele meloenen worden rond de 10,50 euro verkocht. De prijs van de watermeloenen ligt rond de 1,10 euro per kilo", vertelt Bertus. "De komende weken worden er wat meer watermeloenen en gele meloenen verwacht uit Brazilië, voor de overige variëteiten verwachten we een stabiele aanvoer."

"Wij starten zelf over twee weken met de eerste Piel de Sapo-meloenen uit Brazilië. Daar verkopen we nu de laatste Spaanse meloenen van. Je ziet dat de Piel de Sapo-meloenen steeds meer gewaardeerd worden op de Europese markt. Verder zie je in de bestaande segmenten dat de meloenenrassen zich wel blijven ontwikkelen. Het zijn geen druiven waarvan er jaarlijks tien nieuwe rassen op de markt komen, maar je ziet bijvoorbeeld wel een ontwikkeling in seedless watermeloenen met een verbeterde smaak en kwaliteit waar klanten echt voor terugkomen. Zo wordt de variëteit Lola die we nu voor het derde jaar voeren echt goed opgepakt door onze klanten."

Voor meer informatie:
Bertus Schipper
Zoutewelle
Handelsweg 140
2988 DC Ridderkerk
+31 (0)180 642364
bertus.schipper@zoutewelle.com  
www.zoutewelle.com   


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.