Brightlands Symposium Just Eat it?!

Gedigitaliseerde generatie Alpha met millennial moeder in aantocht

Tholen - De Fris & fruitige of zoete zusjes? De eerste generatie die  met 'marketing op maat' kinderen bereiken via influencers komt eraan. Ze kijken uren naar vlogs van ‘soortgenoten’  waarmee ze zich kunnen identificeren. "Hou kinderen goed in de gaten, want kinderen zorgen voor verandering," zei trendwatcher Anneke Ammerlaan, een van de sprekers op het symposium Just Eat it?! op 13 oktober jl.  De vraag hoe te komen tot succesvolle product- en concept innovaties voor jeugd stond er centraal.


Tijdens het Just Eat it?! symposium werd er een Kids Proef Challenge gehouden waarbij kinderen een eigen gerecht ontwikkelden

Nederland heeft in tegenstelling tot vele andere landen van oudsher geen spannende eetcultuur, maar onder invloed van migratie is dat aan het veranderen. Werden kinderen vroeger verwend met fristi, Danone en kipsleverworst, de  moderne moeder heeft dat vervangen door de air-up waterdrinkfles met fruitgeur, groentesnoepjes en humus, constateert Anneke. De moeder van die kinderen (generatie Alpha) is een millennial die veel ballen in de lucht moet houden. Deze ‘humus moeder’ heeft een fulltime baan, een sociaal netwerk om te onderhouden, moet sporten en heeft de zorg voor kinderen.


Trendwatcher Anneke Ammerlaan van Visiononfood

Deze moeder is bereid om een stukje van de zorg af te staan en daarbij kan de voedingsindustrie natuurlijk helpen. Bovendien zijn haar kinderen beter bereikbaar, via social media, via de kinderopvang en sport. Bereik ze op een creatieve manier. Zorg dat, als je een merk bouwt ook budget reserveert om bijvoorbeeld ieder kind na het sporten een merkappel krijgt, tipte Anneke. Of voor vakantieperiodes een leuke kookbox voor kinderen. Ga in elk geval ook creatief aan de slag op social media met je product.


Sluipreclame voor snoep in populaire vlog van onder jonge kinderen populaire influencers de zoete zusjes

Spelen social media een steeds grotere rol in het leven van kinderen en juist daar is het probleem dat de scheidslijn tussen informatie en beïnvloeding heel onduidelijk is. "Hoewel het verplicht is om aan te geven dat de geplaatste content op internet of een serie gesponsord is, komen die meldingen nauwelijks binnen", zei associate Professor Tilburg University Frans Folkvord. YouTube is het favoriete medium voor kinderen tussen 0 en 12 jaar, waarbij het volgen van gesponsorde content van influencers populair is.


Associate Professor Tilburg University Frans Folkvord

“In die vlogs is het onduidelijk dat de inhoud betaald wordt door bedrijven. Bovendien gebruiken deze bedrijven bigdata om profielen te maken voor maatwerk in marketing.” Ook problematisch is dat 91% van de 1,8 miljard dollar die jaarlijks aan marketing wordt besteed, gaat naar ongezonde voeding en fastfood. Minder dan 1% gaat naar groenten en fruit.


Suzanne Bisschops (l) directeur Kokkerelli en programmamanager Jeugd, Voeding en Gezondheid samen met moderator Simone van Trier (r)

Deze scheve verhoudingen zijn bijna om moedeloos van te worden, constateerde dagmoderator Simone van Trier. Voor een oplossing hiervoor kijkt Frans Folkword naar de overheid die kan reguleren en handhaven. Ook vanuit de AGF-sector zouden groenten en fruit meer gepromoot kunnen worden, maar deze sector is te versnipperd om dat goed van de grond te krijgen. 


Professor Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd Voeding & Gezondheid aan de Universiteit Maastricht

Professor Remco Havermans, bijzonder hoogleraar Jeugd, Voeding en Gezondheid aan de Universiteit Maastricht doet veel onderzoek naar de psychologie van eten en in het bijzonder naar het bevorderen van gezonde eetgewoonten bij kinderen. Het luisteren naar kinderen bij het ontwikkelen van innovaties kan helpen om deze beter te laten slagen zoals de Kokkereli University, lijkt voor de hand liggend. In onderzoek zijn aanwijzingen die daarop wijzen. Wel is duidelijk dat naast productontwikkeling ook voedseleducatie en regulatie vanuit de overheid nodig is om te komen tot een veranderende eetgewoontes van de jeugd.


Jenny Peters, product marketeer bij ZON fruit&vegetables over de ontwikkeling van het Yu&Me snoeptomatenconcept

Naast de drie keynote sprekers konden deelnemers workshops volgen waaronder een workshop 'Hoe maak je groente aantrekkelijk voor kinderen?' en 'Belonen van groenteconsumptie van kinderen werkt' en was er een markt met innovaties en informatie over onderzoek.


Ida Hendricks met het educatieve GrowWizzKid waarin kinderen en jong volwassenen leren over teelt en gezondheid door zelf aan de slag te gaan met telen van groenten op school

Art Muijnsenberg van Sudryso droogt en bewerkt b-keus groenten en fruit door deze te 'frituren in water' 


Provincie Limburg deelde watercocktails, zuiver Limburgs water met infusie van fruit en kruiden


'Spoony concepten maken van groenteneten kinderspel' 

Chantal Linders van Greenhabit ondersteunt mensen bij duurzame gedragsverandering onder andere via een rad van avontuur vol groenten

Carel Vereijken, BASF over Hoe maak je groenten aantrekkelijk voor kinderen?


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.