Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spotvrachttarieven tussen Shanghai en Europa 48,5% gedaald

Hoewel de aanhoudende havencongestie in Europa ertoe heeft geleid dat lijnvaartexploitanten sommige havens hebben overgeslagen, was dit onvoldoende om de vrije val van de vrachttarieven op te vangen.

Alphaliner stelt in zijn laatste rapport van deze week dat de spotvrachttarieven tussen Shanghai en Noord-Europa in het derde kwartaal met 48,5% zijn gedaald. Uit zijn telling van de scheepsaankomsten voor de 18 mega-allianties tussen het Verre Oosten en Noord-Europa (6 voor 2M, 7 voor OCEAN Alliance en 5 voor THE Alliance) in Rotterdam, Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Antwerpen, Zeebrugge, Felixstowe, Southampton, London Gateway en Le Havre blijkt dat in het derde kwartaal daadwerkelijk 22.687 havens werden aangedaan.

De 18 routes zouden normaal gesproken 827 havenaanlopen in de genoemde havens hebben gemaakt, maar door congestie zijn veel schepen laat teruggekeerd naar Azië.

De 2M-partners MSC en Maersk deden in het derde kwartaal van '22 15% minder havens in Noord-Europa aan dan gepland, terwijl dit percentage 12% bedroeg voor de leden van OCEAN Alliance. Door de recente staking van twee weken in de Britse haven Felixstowe hebben de vervoerders in het derde kwartaal hun aanlopen in deze haven met 35% verminderd.

De volatiliteit van de dienstregelingen tussen het Verre Oosten en Noord-Europa was zeer sterk voelbaar in de haven van Zeebrugge, waar de CSP Zeebrugge Terminal, die twee lijnen van OCEAN Alliance behandelt, vanaf midden juli twee oproepen van 2M zou ontvangen. Tot dusver was er echter slechts één oproep.

Alphaliner: "Het feit dat Zeebrugge 43 oproepen (van de 47) scoorde, was te wijten aan het feit dat Evergreen en CMA CGM schepen op ad-hocbasis naar Zeebrugge hebben omgeleid."

Een makelaar in containerschepen vertelde Container News dat de Europese havens nog steeds overbelast zijn, maar dat de hoeveelheid vrachten is gedaald. "De hoeveelheden zijn nu onstabiel geworden, dus de lijnvaartmaatschappijen verlagen allemaal hun tarieven om hun marktaandeel te behouden," zei de makelaar.

Voor meer informatie: container-news.com

Publicatiedatum: