Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Net als in 2020 zijn Ekoplaza en Lidl de aanvoerders van de Superlijst

Supermarkten doen te weinig om gezond eten makkelijk te maken

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken. Dit onderzoek toont aan dat supermarkten hun beloften niet waarmaken. Dit is zorgelijk omdat de helft van de volwassenen en 1 op de 6 kinderen in ons land overgewicht heeft.

Superlijst Gezondheid 2022 vergelijkt wat acht Nederlandse supermarkten doen om consumenten te stimuleren gezond te eten en te drinken. De uitkomsten van het rapport onderstrepen dat zelfregulering niet werkt. Het is hoog tijd dat de overheid via wetgeving maatregelen afdwingt. Daarom wordt het rapport vanmiddag aangeboden aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. 
 
Nauwelijks verbeteringen
Sinds de vorige meting in 2020 zijn er weinig verbeteringen doorgevoerd:

  • Geen van de onderzochte supermarkten, behalve Lidl, maken zichtbaar of ze voldoen aan de afspraken uit het Nationaal Preventieakkoord;
  • In alle reclamefolders valt net als in 2020 nog altijd ruim 80% van de producten buiten de Schijf van Vijf; 
  • Vrijwel alle supermarkten, op Dirk na, verleiden hun klanten tot ongezonde keuzes bij de kassa. Vaak zijn die ongezonde producten specifiek gericht op kinderen;
  • Nog steeds worden zoete kinderdrankjes vaak gepromoot. Dirk promoot deze producten nog het meest (5 van de 8 folders), gevolgd door Albert Heijn en Aldi (4 van de 8 folders). 

De Ranglijst 2022
Bij enkele supermarkten is ten opzichte van 2020 voorzichtige vooruitgang te zien. Zo heeft Lidl als enige keten duidelijke doelstellingen geformuleerd op basis van het Preventieakkoord en rapporteert de keten hier ook op. Ekoplaza heeft aanzienlijk meer Schijf van Vijf-producten aangeboden in de folders (van 19 naar 30 procent). Net als in 2020 zijn Ekoplaza en Lidl de aanvoerders van de Superlijst maar staan de andere supermarkten meer op achterstand. Voormalig voorloper Dirk presteert niet slechter dan in 2020, maar heeft weinig verbeterd waar anderen dat wel deden. Coop zakt terug naar de achterblijvers. Albert Heijn blijft als grootste supermarkt van Nederland duidelijk achter in het bevorderen van een gezond eetpatroon.

Hier is de Superlijst Gezondheid 2022 te downloaden.
 
Over Superlijst Gezondheid 2022
Superlijst Gezondheid is een landelijk vergelijkingsonderzoek van stichting Questionmark naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes, en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten. De supermarkten die zijn meegenomen in de Superlijst zijn: Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Plus, Dirk, Coop en Ekoplaza. Superlijst Gezondheid 2022 is een vervolg op de eerste editie die uitkwam in 2020.
 
Superlijst Gezondheid is geïnitieerd en uitgevoerd door de stichting Questionmark in samenwerking met Diabetes Fonds, Hartstichting, Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Deze gezondheids-fondsen hebben zich verenigd in de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie (AVGG), die mede is opgericht door de Gemeente Amsterdam, JOGG en UNICEF Nederland.
 
Diena Halbertsma, voorzitter AVGG: "Onze ambitie dat de Nederlandse jeugd in 2040 de gezondste jeugd ter wereld is. Een gezonde supermarkt is essentieel om dit doel te bereiken, gezien 70% van ons dagelijks voedsel uit de supermarkt komt. Supermarkten laten het nu rijkelijk afweten. Daarom roepen wij staatssecretaris Van Ooijen van VWS op om nú in te grijpen en afspraken te maken met supermarkten zodat zij meer gezond en minder ongezond eten en drinken verkopen en deze ontwikkeling monitoren."

Charlotte Linnebank, directeur Questionmark: "Anno 2022, na twee jaar Corona, leeft de wereld in een nóg groter besef van het belang van een goede gezondheid en van de risico's van overgewicht. De teleurstellende prestaties bij het merendeel van de supermarkten maakt de relevantie van het monitoren van hun doelstellingen, aanbod en marketing groter dan ooit."
 
Onderzoeksmethode
De onderzoeksmethode van de Superlijst wordt onder toeziend oog van een onafhankelijke Wetenschappelijke Raad van Advies ontwikkeld. Voor superlijst Gezondheid 2022 is de methodiek van Superlijst Gezondheid 2020 grotendeels ongewijzigd overgenomen. Wel zijn een aantal indicatoren aangescherpt met het oog op de gezonde keuze voor kinderen en zijn multi-buy promoties (kwantumkorting) voor ongezonde producten zwaarder gewogen. De methode is voor iedereen in te zien op de website van Questionmark.

Publicatiedatum: