Vier jaar na de lancering in 2018 op de Fruit Attraction-beurs heeft het Franse Blue Whale ervoor gekozen om voor de 2022-editie van de beurs de Candine-appel opnieuw te eren. Hieronder volgt een terugblik op de ontwikkeling van deze 'bonk zoetigheid' die in vier jaar tijd al 14 landen heeft weten te verleiden.
Christelle Bertin, Christophe Belloc en Marc Peyres bij de presentatie van de Candine-appel bij de Blue Whale-stand op de Fruit Attraction-beurs
De Candice-appel is een kruising tussen de Fuji-appel en de Ariane-appel en heeft tot doel "de appelgangpaden in de supermarkten, waar voor 50% oudere consumenten doorheen lopen, te verjongen". De jongere consumenten keren zich immers steeds vaker af van de traditionele appelsoorten. "Er is een soort stagnatie op de appelmarkt gaande wat betreft de gemiddelde consumptie van traditionele appelen", zegt commercieel directeur van Blue Whale Marc Peyres. Het smaakpotentieel van Candine-appel wordt door Blue Whale echter duidelijk gezien als een "kans om mensen van onder de 35 jaar voor de appel te interesseren en te verleiden, die tegenwoordig kiezen voor gezonde, leuke en fruitige snacks", vertelt directeur communicatie en marketing van Blue Whale Christelle Bertin. Met een groei van 25% in de afgelopen drie jaar is dit in Europa bovendien een snelgroeiend segment.
Behalve de smaakeigenschappen, waardoor de Candine-appel "een van de zoetste appelen op de markt is, met prachtige aroma's van exotisch fruit", kan de appel biologisch worden geteeld, omdat deze van nature is bestand tegen schurft. Dankzij een mooie stevigheid en de goede bewaareigenschappen kan de appel daarnaast reizen, de exportmarkt veroveren en tegelijkertijd heel lang vers blijven. "Dankzij de reisbestendigheid hebben we ons op verder gelegen markten kunnen richten. Op dit moment zouden we de hele oogst kunnen verhandelen in Aziƫ, waar de Candine-appel heel erg wordt gewaardeerd. We hebben er echter voor gekozen een deel ervan te bewaren voor de Franse en overige Europese landen, om de bekendheid van de appel te kunnen vergroten en ons voor te kunnen bereiden op de toekomst. Dit jaar is de appel bijzonder zoet. Iedereen maakte zich zorgen over het huidige seizoen, maar uiteindelijk wordt het een uitstekend seizoen", zegt Marc Peyres.
Blue Whale heeft verder besloten om kosten noch moeite te sparen om de harten van jonge Franse en andere jonge Europese consumenten te kunnen veroveren: 15 tot 20% van de omzet van de Candine-appelen zal daarom worden besteed aan de promotie van het ras.
Momenteel zijn er 230 hectare appelboomgaarden met Candine-appelen. Tijdens het vorige seizoen werd er nog 1.000 ton appelen van dit ras geoogst, terwijl er voor dit jaar een opbrengst van 3.500 ton wordt verwacht. Deze concrete schatting kan voor het volgende seizoen zelfs oplopen tot een opbrengst van maar liefst 8.000 ton.
Voor meer informatie:
Christelle Bertin
Marc Peyres
Blue Whale
Tel. : +33 (0)5 63 21 56 56