Afhankelijk van of je naar de winst of de aandelen kijkt, beleeft A.P. Moller-Maersk ofwel het beste jaar in haar geschiedenis, ofwel het slechtste in meer dan tien jaar. Veel van het verschil is te wijten aan beleggers die anticiperen op een daling van de toekomstige winst, maar het contrast blijft schril voor het bedrijf.
De winsten van Maersk zijn gestegen omdat een tekort aan scheepscapaciteit, versterkt door knelpunten in de toeleveringsketen en Covid-19 lockdowns, de vrachtprijzen deed stijgen. Volgens de Shanghai Shipping Exchange Container Index, een maatstaf voor vracht uit China, zijn de tarieven van oktober 2019 tot hun piek in januari 2022 meer dan verzevenvoudigd, voordat ze met ongeveer 60% daalden toen de havens opengingen en de congestie afnam.
Als gevolg daarvan zullen de inkomsten van het bedrijf waarschijnlijk een achtbaanrit maken. Het nettoresultaat zal dit jaar bijna verdubbelen ten opzichte van het reeds hoge niveau van 2021 tot een record van 29,3 miljard dollar, volgens het laatste onderzoek van Bloomberg, dat 13 analisten omvat. Daarmee wordt het de derde grootste verdiener in de Stoxx Europe 600 index. Volgend jaar ziet het er heel anders uit: analisten voorspellen een daling van het netto-inkomen met meer dan 70% tot 'slechts' $7,97 miljard.
Bron: bnnbloomberg.ca