Oekraïense appelexporteurs wijden uit over de problemen van dit seizoen

"De oorlog in Oekraïne bracht veel veranderingen en uitdagingen met zich mee"

De Oekraïense appeloogst zou in volle gang moeten zijn, maar de vraag lijkt momenteel op een laag pitje te staan. Sommige telers kiezen ervoor hun hele oogst naar de verwerkende bedrijven te sturen, om zowel de risico's als de kosten zoveel mogelijk te beperken.

Volodymyr Gurzhiy van de Oekraïense appelexporteur USPA stelt dat de oorlog in Oekraïne slechts één factor is in het zeer complexe seizoen waarin zij zich momenteel bevinden: "Elk seizoen is anders, maar het seizoen van 2022-2023 wordt nog lastiger. De oorlog in Oekraïne heeft veel veranderingen en uitdagingen met zich meegebracht, die alle markten erg beïnvloeden. Voor de Oekraïense exporteurs zijn de meest pijnlijke elementen de uitsluiting van de markt in Wit-Rusland, die in de vorige seizoenen een belangrijk aandeel in onze export had, de torenhoge energiekosten, de hoge verpakkingsprijzen en de dubbele en soms driedubbele logistieke kosten vergeleken met vorig jaar. Ik denk niet dat wij in al die omstandigheden uniek zijn in Europa, maar onze logistieke kosten zijn enorm hoog. Het zal moeilijk worden om te concurreren, totdat de Oekraïense havens worden geopend."

Aangezien de prijzen in bijna elke stap van het exportproces zijn gestegen, is de marge voor appelexporteurs bijna nul, zegt Gurzhiy. "We kunnen voldoen aan de marktprijzen. Maar alle partijen die betrokken zijn bij de toeleveringsketen vanuit Oekraïne zullen eronder lijden, zelfs met de lage verwachtingen van leveranciers uit andere Europese landen."

"Deze situatie heeft een negatieve invloed op onze verkoop. Vorig jaar waren we in deze week volop aan het verkopen. Momenteel verloopt de verkoop zeer traag, zelfs met extreem lage marges, die bijna nul zijn. Ook de late oogst als gevolg van het Oekraïnse weer heeft de export van Oekraïense appels naar de markten vertraagd. Om aan de behoeften van onze klanten te voldoen, waren we zelfs gedwongen de Oekraïense appels tijdelijk te vervangen door import uit Servië, Moldavië, Polen en andere landen. Zodra we voldoende Oekraïense appels hebben geoogst, keren we terug naar Oekraïense goederen."

Gurzhiy legt uit dat het voor de telers minder risicovol is om hun oogst gewoon naar de verwerkingsbedrijven te sturen: "Het wordt een goede oogst qua kwaliteit en volume. Het zou zelfs een van de beste oogsten ooit kunnen zijn, maar we zien dat veel telers het seizoen liever afronden en alle appels, zelfs die van klasse I, naar de verwerkende industrie sturen. Dit wordt gedaan om niet geconfronteerd te worden met toenemende risico's en kosten. Eigenlijk heeft deze situatie vooral betrekking op de rassen die niet geschikt zijn voor de export, maar deze stap zal helpen om de volumedruk op de binnenlandse markt, die nog steeds groot wordt geacht, te verminderen."

Nu de oorlog voortduurt, is het voor Gurzhiy moeilijk om vooruit te kijken. Het bedrijf bekijkt de situatie met de dag, zegt hij: "Ik kan in de situatie waarin we nu verkeren niet echt iets voorspellen. Economische factoren moeten worden geanalyseerd en hypotheses zouden moeten worden onderzocht in deze nieuwe situatie. Als deze echter blijft zoals ze nu is, zou ik zeggen dat de marktprijzen over enkele maanden kunnen stijgen. Ik denk echter niet dat de gestegen kosten voor dezelfde periode kunnen worden gedekt. De nettoprijs kan hetzelfde zijn als wanneer we het fruit nu zouden verkopen, wat weer onmogelijk is wegens de geringe vraag. Hoe dan ook, als ik importeur was, zou ik vanuit Oekraïne geen lage prijzen verwachten."

"Ons bedrijf, USPA Fruit, zal haar strategie niet wijzigen: we blijven de beste appels selecteren voor de export en we gaan het volledige seizoen, dat twaalf maanden bestrijkt, door. Bovendien hebben we niet gesneden in ons marketingprogramma, dat bestaat uit een reeks evenementen zoals: Fruit Attraction Madrid, Sial Parijs, Asia Fruit Logistica Bangkok, Interpoma Bolzano, waar we exposanten zijn."

"Als mede-exposant op de Oekraïense stand van Fruit Attraction in Madrid hadden we de kans om de wereld te laten zien dat het Oekraïense bedrijfsleven nog springlevend is en dat de export weer wat normaler verloopt. Bovendien beschouwen we de huidige uitdagingen als een volgende stap voor ons bedrijf, om een nieuwe, sterkere rol in het internationale bedrijfsleven en de samenleving te gaan spelen."

Voor meer informatie:
Volodymyr Gurzhiy
USPA Fruit LLC
Mobiel / WhatsApp / Viber: +380 50 925 57 32
v.gurzhiy@uspafruit.com   
www.uspafruit.com    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.