Het Franse La Chaîne Logistique du Froid, een beroepsvereniging die bedrijven vertegenwoordigt die verantwoordelijk zijn voor temperatuur gecontroleerd transport en temperatuur gecontroleerde logistiek, waarschuwt voor de risico's van een onderbreking van de levering van zowel verse als diepgevroren AGF-producten aan de klanten van transportbedrijven als industrieën, supermarkten en cateringbedrijven.
Bevoorradingsketen getroffen door blokkades van raffinaderijen
De blokkades van olieraffinaderijen op het Franse nationale grondgebied leiden bij bedrijven die bederfelijke producten vervoeren (land- en tuinbouwgrondstoffen – vlees, visproducten, fruit en groenten – eindproducten of halffabricaten –, kant-en-klaarmaaltijden, cateringproducten, vers of diepgevroren) tot steeds grotere problemen om aan brandstof te kunnen komen.
"We eisen dat de brandstofproductie in stand wordt gehouden en toegankelijk blijft voor koeltransporteurs, anders komt de levering van levensmiddelen aan de Franse bevolking in gevaar", waarschuwt Valérie Lasserre, algemeen afgevaardigde van La Chaîne Logistique du Froid, een beroepsvereniging die 120 bedrijven vertegenwoordigt die zich bezighouden met het vervoer en de opslag van verse en diepgevroren producten en die just-in-time leveringen van levensmiddelen verzorgen.
Minder dan een week autonomie
De door La Chaîne Logistique du Froid ondervraagde transporteurs van verse AGF-producten ondervinden in het hele land, met name in de regio Hauts-de-France, problemen met betrekking tot de brandstofvoorziening. Voor transporteurs die met tanks zijn uitgerust, zijn de beschikbare reserves in sommige gevallen voldoende voor minder dan een week. Andere vervoerders zijn afhankelijk van de voorraden bij de tankstations.
"De tijd die nodig is om een raffinaderij opnieuw op te starten bedraagt ongeveer 6 dagen. Als er niet snel maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de productie en distributie van brandstof op peil kan worden gehouden, kunnen onze koeltransporteurs op zeer korte termijn zonder brandstof komen te zitten en dus niet werken", vertelt Valérie.
Spanning op drie producten: gewone diesel, niet voor de weg bestemde diesel en AdBlue
Drie producten en vooral de koelketen zijn getroffen. Koelvrachtwagens hebben twee soorten brandstoffen nodig: gewone diesel om de tractiemotoren mee aan te drijven en niet voor de weg bestemde diesel om de thermische koelsystemen (koelinstallaties) mee aan te drijven die essentieel zijn om de levensmiddelen op temperatuur te kunnen houden. Naast deze twee brandstoffen is verder nog het additief AdBlue getroffen, dat de vervuilende uitlaatemissies aanzienlijk vermindert.
Voor meer informatie:
La Chaîne Logistique du Froid
lachainelogistiquedufroid.fr
Foto: Dreamstime