Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

MSC bestelt een twaalftal 16.000 TEU schepen

Yangzijiang Shipbuilding heeft bevestigd dat MSC een dozijn containerschepen van 16.000 TEU heeft besteld. De in Singapore genoteerde Chinese scheepsbouwer zei op 6 oktober dat de LNG dual-fuelled schepen, met een totale contractwaarde van € 2,2 mld, deel uitmaken van € 2,5 mld aan nieuwe orders die tussen augustus en begin oktober 2022 zijn binnengehaald.

De schepen worden naar verwachting eind 2024 tot medio 2025 opgeleverd en brengen de huidige orderportefeuille van MSC op 114 schepen van meer dan 1,5 mln TEU. De grootste lijnvaartexploitant heeft nu een operationele capaciteit van 4,5 mln TEU.

Volgens Yangzijiang-voorzitter Ren Letian brengen de nieuwe bestellingen de bestaande orderportefeuille op € 10,4 mld, de hoogste in haar geschiedenis, en verlengen ze de zichtbaarheid van haar inkomsten tot medio 2025.

Tot nu toe heeft Yangzijiang nieuwe orders voor 40 schepen ter waarde van ongeveer € 3,6 mld binnengehaald, waarmee de doelstelling voor 2022 van € 2 mld wordt overtroffen.

Ren: "De strengere milieuvoorschriften van de afgelopen jaren hebben geleid tot een groeiende vraag naar groene schepen en wij zijn klaar om van deze groei te profiteren."

CIMB Securities-analist Lim Siew Khee merkte op dat de recente correctie van de containervrachttarieven scheepseigenaren begint te ontmoedigen om meer nieuwbouwschepen te bestellen, maar dat Yangzijiang waarschijnlijk niet zal worden getroffen door annuleringen van orders.

Uit gegevens van Clarksons blijkt dat in de eerste acht maanden van het jaar het aantal nieuwbouworders voor boxschepen met 78% j-o-j is gedaald tot 13 schepen, terwijl de gemiddelde maandelijkse vrachtprijzen met 31% j-o-j zijn gedaald.

Lim: "Grote, financieel gesteunde reders vormen de meeste van de bestaande klanten in Yangzijiangs orderboek en Yangzijiang ontvangt nu een aanbetaling van 40% voorafgaand aan de levering (10% bij orderbevestiging, 30% tussentijdse betalingen), tegenover 30% voorheen."

Voor meer informatie: container-news.com

Publicatiedatum: