Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ruim 160 internationale deelnemers naar Vlaanderen

"Witloofbiënnale biedt toekomstperspectief voor de sector"

Tholen - Afgelopen weekend was het witlofweekend bij uitstek voor Vlaanderen, maar eigenlijk voor een groot deel van Europa. Zondag werd het Vlaamse grondwitloofseizoen, met goede vooruitzichten, in Hoegaarden geopend en de 2 dagen ervoor was Vlaanderen het middelpunt van de Europese witlofsector tijdens de Witloofbiënnale 2022. "We kunnen wel spreken van een succes met een mooi toekomstperspectief als conclusie", vertelt Luc Vanoirbeek, secretaris bij de VBT.


Wim Rodenburg (GroentenFruit Huis), Philipe Appeltans (BelOrta) en Maarten De Moor (LAVA)

Voor de 25ste editie van het Witloofbiënnale werd dit jaar afgereisd naar Kampenhout, waar witlofmuseum De Krop een weekend vol lezingen en bedrijfsbezoeken het epicentrum van de witlof was. "Bij de organisatie gingen we vooraf uit van een honderdtal deelnemers, maar uiteindelijk hebben we 167 deelnemers op kunnen schrijven", vervolgt Luc. "Deze deelnemers kwamen voor een groot deel uit Nederland, België en Frankrijk, maar er waren ook delegaties uit Duitsland, Groot-Brittannië, Oostenrijk en Spanje. De grote belangstelling geeft aan dat witlof zeker niet in een neerwaartse spiraal zit. Integendeel, als dit weekend één ding heeft uitgewezen, is het dat er op kwalitatief-, afzet- en innovatiegebied mooie dingen mogelijk zijn."



Kansen in uitdagingen
Het bewijst dat er nog steeds veel kennis en kansen uit een biënnale te halen valt. "Een biënnale wordt nog weleens als ouderwets gezien, omdat men tegenwoordig alle informatie op de smartphone kan vinden. Het tegenovergestelde bleek echter waar. Alle deelnemers gaven aan enthousiast te zijn over de vele gesprekken en discussies gedurende de pauzes en diners. Bovendien was er op het gebied van onderzoek en handel genoeg te bespreken. Er was een zeer indrukwekkende bijdrage over de mogelijkheden van robotisering en Artificial Intelligence in de witlofteelt en verder werd er aandacht besteed aan Care4Growing, een nieuwe app voor telers."



Zo lag de focus deze editie op de mogelijkheden, ondanks de grote uitdagingen die leven in de sector. Naast de teelt werd er ook verder gekeken naar de handel. "Waar het voorheen nog weleens een klaagzang was, is de algemene toon deze editie positief geweest. Er passeerden verschillende uitdagingen de revue. Zo werd er gekeken naar gestegen prijzen, in met name energie, en hoe daar in de toekomst mee om te gaan. Verder ging Koos Groot, van Tolpoort Vegetables, in op de consumptie. Dit was, zo vertelde hij, een belangrijk punt als men wil dat de prijs verbetert. Daar zit het pijnpunt voor de witlof; de consumptie. Marnick De Visschere van REO haakte hierop aan door te stellen dat er een manier gezocht moest worden om de gestegen kostprijs door te berekenen naar volgende schakels in de keten. Hier moet men over in overleg met retail en belanghebbenden. Gewasbescherming kwam ten slotte ook aan bod, waarbij rekening moet worden gehouden met de Green Deal en de Farm-to-Fork strategie. Echter staat de drang naar meer plantaardig voedsel hierbij centraal. Onze sector heeft het antwoord hierop al klaar liggen."

Mogelijkheden bij jongeren
Wilco van den Berg, van het GroentenFruit Huis, vertelde: "Jongeren eten meer witlof dan over het algemeen gedacht wordt. Het is niet een groente die wordt overgeslagen, alleen moet het onder de aandacht gebracht worden. Hoe zien de resultaten eruit voor witlof in Nederland? In de afgelopen acht jaar is de witlofconsumptie in Nederland min of meer stabiel gebleven. Twintig jaar terug lag de totale Nederlandse consumptie wel hoger. De sector mag er trots op zijn dat witlof zo enorm gewild is onder ouderen. Zo is witlof onder 65-plussers de op drie na meest gekochte groente. Bijna negen op de tien ouderen koopt witlof. Bij jongeren staat witlof niet in de top-10 meest gekochte groenten. Hiervoor is wel aandacht vereist. Wat kan de rol van social media en/of inzet van een influencer zijn? Vergeet verder ook zeker niet te focussen op gezinnen met kinderen. Onder deze kopersgroep doen bijvoorbeeld verspakketten het enorm goed. Een verspakket met witlof biedt toch mogelijkheden om de groente meer in de spotlights te krijgen bij gezinnen met kinderen?"


De BelOrta Greenhouse

Al met al spreekt Luc van een hele mooie biënnale. "De inzichten die werden gegeven zorgen ervoor dat alle deelnemende landen kunnen inspelen op de toekomst. De toekomst van witlof is zeker geen toekomst van negativiteit. Het is een toekomst van kansen en dat is een mooi streven richting de volgende biënnale, die in Duitsland gehouden zal worden. Ik kijk ernaar uit", besluit Luc.

Foto's: Jan Princen, ABC fruit/groenten - www.belgianfreshfoodinstitute.be  

Voor meer informatie:
Luc Vanoirbeek 
Witloofbiënnale 2022
www.witloofbiennale.eu