Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marcos Gómez de la Torre van Huertissima: "Lokaal handelen om wereldwijde verandering teweeg te brengen"

Spanje: Eerste B2C marketplace voor 100% duurzame teelt zonder tussenpersonen

Spaanse groenten- en fruittelers beschikken over een nieuw business-to-client marktplatform voor de directe afzet van hun producten aan eindklanten zonder tussenpersonen.

Marcos Gómez de la Torre is de oprichter en CEO van dit project dat is opgezet om de toegang tot groenten en fruit te decentraliseren (in de supermarkt is de prijs voor groenten of fruit een vijfvoud van wat een teler ontvangt), om de consument dichter bij lokaal geteelde producten te brengen en om een systeem van duurzame teelt aan te moedigen.

"Huertissima is een start-up die in augustus 2022 is gelanceerd, maar al grote belangstelling heeft gewekt, ook in het buitenland. De website van het platform is meer dan 40.000 keer bezocht vanuit verschillende landen, zoals onder meer Spanje en de Verenigde Staten." Elke gebruiker kan zich gratis registreren op Huertissima en lokale producten in realtime vinden voor uitwisseling, aankoop of verkoop.

"Kleine en middelgrote telers, die meer dan 50% van het voedsel in de wereld produceren, hebben dringend een oplossing nodig om stijgende belastingen en constante voedselverspilling te voorkomen. Het platform verbindt grote, middelgrote en kleinschalige telers met hun buren door middel van geolocatie. Op die manier worden enerzijds eerlijke en belastingvrije prijzen bereikt en anderzijds een duurzame, circulaire economie gecreëerd en constante verspilling vermeden", legt Mark uit.

"De belangrijkste missie van Huertissima is om de intensieve voedselteelt dichter bij de plaatsen met een hoge vraag (zoals steden en buurten) te brengen. Dat heeft verschillende voordelen: het vermindert de koolstofuitstoot, het waterverbruik, de plastic voetafdruk, de ecologische voetafdruk van steden, de voedselverspilling, de afhankelijkheid van de wereldwijde voedselmarkt, het remt de klimaatverandering, het zet aan tot recyclen, het beschermt de biodiversiteit, het stimuleert de consumptie van gezonde voeding en het verbetert de veerkracht en de waarden van de leefgemeenschappen."

Het platform biedt meerdere synergieën. Momenteel verkent Huertissima meerdere samenwerkingen met leveranciers die verschillende oplossingen kunnen bieden aan de huidige gebruikers en toekomstige telers (onder meer trainingen, cursussen, producten of kits).

"We handelen lokaal om wereldwijde verandering teweeg te brengen. Onze missie is om constante verspilling van groenten en fruit te voorkomen, gezonde en duurzame gemeenschappen te genereren, met een cultuur van participatie en buurtsolidariteit", legt Marcos Gómez de la Torre uit.

Voor meer informatie:
Marcos Gómez de la Torre (oprichter en CEO)
Huertissima
marcos.gomez@huertissima.net
www.huertissima.net

Publicatiedatum: