Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lokaal kopen en eten: het nieuwe normaal

De coöperatie Oregional is ontstaan vanuit het idee de afzet van producten van lokale telers zélf te gaan doen. Met deze aanpak wordt sinds 2010 geleverd aan onder andere zorg- en onderwijsinstellingen in de regio Arnhem-Nijmegen. Rechtstreeks van de teler. Nu wil Oregional ook een directe brug slaan tussen teler en consument.



Tot 3 uur ’s middags kan er besteld worden bij de teler. De bezorgers halen het ‘s nachts op, en om 8 uur ’s ochtends staat het bij de afnemers. 6 dagen in de week. “Met deze strakke logistieke organisatie willen we ons onderscheiden en een betere prijs voor de teler realiseren” zegt Gerard Titulaer, voorzitter van Oregional. “We kiezen daarbij écht voor regionale producten, uit een straal van maximaal 50 kilometer. De afnemers en consumenten weten van welke lokale teler het voedsel komt”

Oregional hanteert daarbij een onderscheidende productiewijze. “De telers die meedoen zijn bezig met de verduurzaming van hun bedrijf en productie; houdbaar voor de toekomst. Dat kan door de mogelijkheden van de regio goed te benutten, maar ook door goed te kijken naar waar de markt voor wil betalen. Dat koppelen we terug naar de individuele teler.”

Waar dit duurzaam circulair voedselbedrijf gevestigd is in de business-to-business markt, wil Oregional haar streekproducten ook direct naar de consument brengen. Wat hier de beste aanpak voor is, wordt onderzocht in samenwerking met de Radboud Universiteit. Gerard: “Met medewerkers van de universiteit kijken we hoe we duurzaam eten kunnen stimuleren. Welke bestel- en afzetmogelijkheden zien mensen het liefst? We proberen verschillende afzetmogelijkheden, allemaal met hetzelfde verhaal: Eet lokaal, koop lokaal. Dat moet het nieuwe normaal worden.”

Bron: ZLTO

Publicatiedatum: