Matthias Krings van Sunnyday over de verkoop van noten en gedroogd fruit

"Goede ervaring met Chileense walnoten"

Noten en gedroogd fruit staan traditioneel vanaf de herfst weer meer in de belangstelling van de consument. De verkoopperiode wordt echter steeds langer, ziet Matthias Krings, gespecialiseerde groothandelaar en directeur van Sunnyday, gevestigd in het Duitse Wermelskirchen. "Ons hoofdseizoen concentreert zich niet alleen op de herfst en de periode voor Kerst, maar loopt inmiddels tot Pasen."

Het bedrijf werd in 2006 opgericht en biedt een compleet assortiment aan van zowel onverwerkte als verwerkte producten. De premiumproducten gaan via de plaatselijke groothandelsmarkten naar retailers (60%) en restauranthouders (40%) in heel Duitsland. Matthias: "Het seizoen is dit jaar bijzonder goed van start gegaan. Ondanks de inflatie zien we bij de prijzen geen grote uitschieters naar boven."

Turkse gedroogde vijgen en abrikozen, Chileense walnoten
Turkije is van oudsher één van de belangrijkste leveranciers van noten en gedroogd fruit. Na afsluiting van het verse seizoen half oktober begint men traditioneel met het laden van de eerste gedroogde vijgen en abrikozen. "Turkije heeft met afstand het grootste marktaandeel in deze productsegmenten. Wie hebben in het verleden ook weleens importen uit Zuid-Afrika en Australië gehad, maar qua prijs en kwaliteit kunnen deze landen niet concurreren."

Ondertussen is bij de walnoten het Chileense seizoen in volle gang, vervolgt Matthias. "Wat betreft de kwaliteit en beschikbare hoeveelheid hebben wij de beste ervaringen met Chili. Tot enkele jaren geleden was ook Frankrijk rond deze tijd van het jaar een vast onderdeel van het assortiment, maar inmiddels kunnen we vrijwel de complete vraag tot aan Kerst met het Chileense aanbod dekken, waardoor we geen Franse goederen meer nodig hebben. We nemen ook regelmatig walnoten uit Duitse teelt af. De Duitse walnotenteelt is weliswaar beperkt, maar de tendens is absoluut stijgend."


Sunnyday biedt een ruime keuze aan nieuwe en beproefde producten aan, van klassiekers zoals walnoten en studentenhaven tot aan cranberry's en physalis en delicatessen zoals chocoladedadels. 

Crisisbestendig productsegment
"Na twee jaar pandemie heeft de wereldmarkt zich grotendeels kunnen herstellen", zegt Matthias verder. "Op het hoogtepunt van de crisis waren er onvermijdelijke tekorten, vooral bij tropisch fruit uit Thailand en China. Momenteel zijn we gelukkig weer in normaal vaarwater beland met een gezonde inkoopsituatie. In dit opzicht zijn noten en gedroogd fruit een bijzonder crisisbestendig productsegment. Wij zien het nieuwe verkoopseizoen dan ook met vertrouwen tegemoet, hoewel ook wij met aanzienlijke extra kosten voor verpakkingsmaterialen en transport te maken hebben. De stijgende energieprijzen treffen ons daarentegen minder, aangezien we afgelopen jaar in zonnepanelen geïnvesteerd hebben. Deze hebben onmiddellijk hun dienst bewezen."


Matthias Krings 

Gezonde voeding en duurzaamheid
Wat betreft de afzet zijn de gevolgen van de inflatie volgens Matthias tot nu toe minimaal geweest. "Wij merken nog geen meetbaar effect, hoewel we ons in een premiumsegment bevinden. De zomerhandel is vooral wat betreft de verkoop aan de horeca zeer goed geweest, en vanaf oktober starten al de eerste acties in de retail. Alleen bij de kerstmarkten, van oudsher een belangrijke afzetmarkt voor noten en gedroogd fruit, moeten we ook dit jaar op nieuwe beperkingen en een bijbehorende daling van de vraag rekenen."

Op de langere termijn gezien zijn noten en gedroogd fruit nog steeds een trend. Matthias: "De toegenomen aandacht voor gezonde voeding en duurzaamheid speelt ons zeker in de kaart. Bovendien worden onze producten overwegend los verkocht in de retail, dat speelt ons zeker in de kaart. Bovendien worden onze producten overwegend los verkocht in de retail, dat past goed bij de trend van een weekmarktsfeer en het creëren van een inkoopbeleving aan de POS. Verder zien wij ook een stijgende vraag naar kantoor- en bedrijfsfruit, en een toenemende populariteit van winkels met onverpakte goederen. Wij zijn dan ook vol goede moed en streven ernaar om deze toegenomen vraag verder te benutten door nieuwe productvarianten, gepeperd, geroosterd, gesuikerd of gevriesdroogd, op de markt te brengen."

Voor meer informatie:
Matthias Krings
Sunnyday GmbH
Grüne Straße 14-18
D-42929 Wermelskirchen, Duitsland
Tel: +49 (0)2196 57 61
info@sunnyday.eu 
www.sunnyday-fruits.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.