Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Abel Alarcón van Brio Fruits:

"Eerste Spaanse Oronules komen op markt met weinig overzees fruit"

Het seizoen van de Oronules, een clementineras, begint met wat vertraging in Valencia, maar op de markt is er minder druk van overzees fruit dan vorig jaar in dezelfde periode. 

"Dit jaar zijn we direct begonnen met het Oronules ras. In voorgaande jaren startten we steevast met Clemenrubi, maar dit jaar zijn de maten – die over het algemeen niet al te groot zijn bij de clementinerassen van de eerste seizoenshelft – werkelijk te klein. En ook het sapgehalte is door de hitte niet op peil bij de Clemenrubi’s", zegt Abel Alarcón, manager van Agrios Selectos, beter bekend van het merk Brio Fruits. "Bovendien botst dit ras de laatste jaren vaker met het einde van het overzeese seizoen, dus telers hebben er over het algemeen minder interesse in." 

Volgens de manager van dit Valenciaanse bedrijf lijkt het erop dat er dit jaar minder overzees product op de markt is. "Het optimisme overheerst. Er is niet zoveel aanbod als in andere jaren en de consumptie van mandarijnen en clementines begon in september al aan te trekken. Je ziet natuurlijk nog Orri- en Nadorcott-mandarijnen van het zuidelijk halfrond, maar de hoeveelheden vallen mee, want de vraag is behoorlijk goed."

"Bij sinaasappelen wordt er niet zoveel overlap met Zuid-Afrika verwacht door de koudebehandeling die de Europese Commissie verplicht heeft ingesteld om de introductie van plagen te voorkomen. De export werd dus ingewikkelder en ook duurder voor Zuid-Afrika. Ik hoop dat dit in de toekomst ook voor andere citrusrassen wordt toegepast, want het risico op het binnendringen van plagen is nog steeds latent aanwezig. Zo hebben we hier al het voorbeeld van de cotonet uit Zuid-Afrika. Die plaag treft de clementines hard en blijft maar uitbreiden, ook al zijn we er hier en daar in geslaagd het een beetje terug te dringen. De bezorgdheid in de sector blijft groot, want cotonet veroorzaakt heel wat schade en om het te bestrijden moeten we veel geld uitgeven aan gewasbeschermingsmiddelen", zegt Abel Alarcón.

Momenteel krijgen de telers volgens Abel meer geld voor hun waar dan vorig jaar in dezelfde periode. "Maar de kosten zijn ook hoger, in alle schakels van de keten. Ook importfruit is duurder. Er is immers minder aanbod, zowel van overzee als in Spanje. De opbrengst ligt zeker 10% lager dan vorig seizoen. Dat heeft enerzijds te maken met het weer, maar anderzijds ook omdat enkele kleinschalige telers er de brui aan hebben gegeven door de stijging van de teeltkosten. Vooralsnog is de sortering klein en dat geldt voor alle citrusrassen en alle rassen, al zal de regen die ze voor oktober hebben voorspeld de latere rassen op dat gebied wel ten goede komen." 

Agrios Selectos blijft het areaal van clementines en mandarijnen uitbreiden en zo wordt die productgroep belangrijker dan sinaasappelen in dit Valenciaanse bedrijf, dat anderzijds wel volop inzet op bloedsinaasappelrassen zoals Sanguinelli en Cara Cara. De belangrijkste bestemmingen zijn Duitsland, Frankrijk, België, Italië, Polen en af en toe een overzeese markt. "En sinds vorig jaar zijn we steeds meer aanwezig in supermarkten in Spanje. De komende jaren hopen we hier zeker nog verder te groeien."

"We investeren ook in zonnepanelen op het dak van ons magazijn. We hebben er al liggen sinds 2009, maar we willen ze nu vervangen door modernere en efficiëntere panelen. We gaan ook investeren in nieuwe infraroodcamera's die krachtiger zijn dan de camera's die we al hebben, zodat we fruit met beginnende rotting beter kunnen uitsorteren", besluit Abel Alarcón.

Brio Fruits is als exposant aanwezig op Fruit Attraction, in hal 3, stand 3E10G.

Voor meer informatie:
Abel Alarcón
Agrios Selectos S.L. (Brio Fruits)
Tel: +34 962 868 000 (Spanje)
brio@brio.es
www.brio.es

Publicatiedatum: