Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi op vierde plaats in Britse retail

Discounters profiteren het meest van de huidige crisis rond de kosten van levensonderhoud, omdat hun lage kosten en kwaliteit aantrekkelijk zijn voor consumenten die de effecten van de inflatie op proberen te vangen, aldus GlobalData.

Volgens het data- en analysebedrijf zal het aandeel van Aldi in de Britse retailmarkt naar verwachting met 0,3 procentpunt toenemen tot 7,1% in 2022, wat betekent dat de discounter de plaats van Morrisons zal innemen in de 'Grote Vier', aangezien diens aandeel naar verwachting met 0,9 procentpunt zal dalen tot 7,0%.

GlobalData voorspelt dat de prijzen op de levensmiddelenmarkt dit jaar met 11,7% zullen stijgen. Toen het bedrijf de Britse consumenten vroeg hoe zij zouden reageren op prijsstijgingen van levensmiddelen, zei 14% dat ze zouden overstappen naar een goedkopere retailer, en daarvan zei 37% dat ze naar Aldi zouden overstappen, wat neerkomt op meer dan drie miljoen consumenten.*

Amira Freyer-Elgendy, Food & Grocery Analyst bij GlobalData, merkt op: "Aldi zal in 2022 aandeel winnen door meer loyaliteit en grotere aanlopen van bestaande klanten en de overstap van 3,1 miljoen shoppers die van hun rivalen komen. Dit cijfer houdt nog geen rekening met de nieuwe klanten die Aldi zal krijgen door de 16 nieuwe winkels die het tegen het eind van het jaar wil openen."

Na de resultaten van Morrisons afgelopen woensdag is het nu duidelijk dat Morrisons dit jaar zijn vierde plaats op de Britse retailmarkt zal verliezen. Terwijl discounters zoals Aldi en Lidl 70% van alle overstappers aantrekken, zien we bij Sainsbury's, Asda en Morrisons dat de shopper afhaakt.

Freyer-Elgendy voegt hieraan toe: "De recente aankondiging van Morrisons dat het de prijzen van 150 artikelen zal verlagen, zal wel wat klanten binnen houden, vooral omdat de meeste consumenten liever minder kopen bij hun vertrouwde supermarkt dan over te stappen. Als gevolg daarvan zal Morrisons de druk van Aldi nog meer voelen naarmate we het tweede halfjaar ingaan, omdat meer consumenten kritischer zullen zijn door krappere huishoudbudgetten."

* Gegevens uit GlobalData's onderzoek onder 2.000 landelijk representatieve Britse consumenten van 16 jaar en ouder, uitgevoerd in augustus 2022.

Voor meer informatie:
Amira Freyer-Elgendy
GlobalData
Tel: +44 (0)207 936 6400
pr@globaldata.com 

Publicatiedatum: