Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Moldavië special: Marco Henschke van Macoo over de start van het Moldavische pruimenseizoen

"Moldavische pruimen hebben hun weg naar de Duitse markt gevonden"

Macoo heeft afgelopen week de eerste pruimen uit Moldavië op de markt gebracht, ongeveer op hetzelfde tijdstip als vorig jaar. De eerste leveringen zijn relatief snel verkocht. "Meerdere importeurs hebben zich dit jaar compleet teruggetrokken vanwege een gebrekkige kwaliteit. Onze eerste leveringen waren echter van uitstekende kwaliteit, zowel wat betreft de grootte als wat betreft de houdbaarheid en kleur", zegt Marco Henschke, directeur van het Oost-Duitse filiaalnetwerk. Het bedrijf uit Dresden wordt beschouwd als gespecialiseerde importeur van Moldavische pruimen en begint nu aan haar derde verkoopseizoen. De pruimen worden dit jaar voor het eerst van een nieuwe leverancier afgenomen.

"Het fruit is dit jaar iets duurder dan vorig jaar, maar dit kon tot nu toe door de hoge kwaliteit gerechtvaardigd worden", vervolgt Marco. "Afgelopen jaar konden we tot vlak voor Kerst Moldavische pruimen aanbieden, hoewel het kwalitatief gezien een wat zwakker seizoen was. Afhankelijk van de kwaliteit zullen er normaal gesproken tot week 47-48 Moldavische pruimen beschikbaar zijn. Anders dan in andere jaren zullen we voor de rest niet te veel speculeren. Dat betekent dat we uitsluitend het al geplande volume van 24 vrachtwagens zullen importeren en aanbieden, wat overeenkomt met een totaal van bijna 500 ton. Want we weten niet hoe de markt zich zal ontwikkelen in deze onzekere tijden."

Macoo, met in totaal tien vestigingen in Oost-Duitsland, heeft zich in de afgelopen jaren kunnen profileren als één van de weinige gespecialiseerde importeurs van Moldavische pruimen. Marco: "60-65 procent van onze geïmporteerde pruimen komt intussen uit Moldavië. De rest komt voornamelijk uit Bosnië en Servië. De Duitse pruimen zijn inmiddels vrijwel op, waardoor we dit jaar een naadloze overgang naar het Moldavische seizoen hadden." Het einde van het seizoen bij de Duitse pruimen weerspiegelt zich ook in de vraag. "Tot een week geleden was dat nog: 'We hebben nog goederen uit Duitsland en Macedonië of Polen', maar nu stijgt de vraag snel."

Grote investeringen in teelt-, koel- en bewaartechniek
Ondanks de hogere transport- en inkoopkosten is de logistiek tot nu toe probleemloos verlopen. Wat de verkoop betreft is de maat 30/35+ het populairst onder de consumenten, terwijl in Moldavië het ras Stanley met afstand het meest geteelde ras is. "De afgelopen jaren is er in Moldavië groots geïnvesteerd in teelttechniek, koeling en bewaring. Dit heeft ertoe geleid dat veel bedrijven qua uitrusting vergelijkbaar zijn met Duitse bedrijven."

Vanwege de oorlogssituatie in buurland Oekraïne is Rusland grotendeels weggevallen als grootste afzetmarkt. Volgens Marco kan er dan ook niet worden uitgesloten dat ook in Duitsland de komende jaren de contingenten verhoogd zullen worden. "Moldavië heeft zich met name bij de pruimen snel gepositioneerd, niet alleen in de gespecialiseerde handel, maar ook in de retail. Er wordt al specifiek naar Moldavische goederen gevraagd. Een teken dat de pruimen hun weg naar de Duitse markt gevonden hebben."

Behoefte aan ontwikkeling bij appelen en druiven
Voor andere fruitsoorten uit het Oost-Europese land ziet Marco daarentegen minder afzetkansen. "Vanwege onze eigen zelfvoorzieningsgraad en de hogere logistieke kosten bij geïmporteerde appelen, wordt het moeilijk om Moldavische appelen op de Duitse markt aan te bieden, hoewel deze kwalitatief gezien zeer goed zijn. Ook over druiven, het derde grootste AGF-product van Moldavië, ben ik eerder sceptisch vanwege het aanbod aan rassen. In ieder geval wat het reguliere segment betreft."

Voor meer informatie:
Marco Henschke
Macoo GmbH 
Spitzhausstraße 74
D-01139 Dresden, Duitsland
Tel: +49 (0)351 83974 0
info@macoo.de   
www.macoo.de     

Publicatiedatum: