Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carlo Porro, CEO Agricola Famosa:

"Europese markt is belangrijkste voor Agricola Famosa en Zuid-Amerikaanse regio"

"De voornaamste Zuid-Amerikaanse teeltlanden zijn nu meer dan ooit belangrijke partners van de Spaanse en de Europese AGF-sector; niet alleen als alternatieve leveranciers, maar ook om de voedselzekerheid van de consumenten op het hele continent te garanderen." Dit zegt Carlo Porro, CEO van Agricola Famosa, 's werelds grootste meloenteler en exporteur van Brazilië. Dit feit wordt een uitgangspunt voor veel discussies op de Fruit Attraction in Madrid volgende week, waar Porro en zijn team naar uitkijken.

Het partnerschap tussen 's werelds grootste meloen- en watermeloenteler en exporteur uit Brazilië, Agricola Famosa, en het Spaanse Citri & Co. is een lichtend voorbeeld van de samenwerking die nodig is in de AGF-sector.

Volgens Porro is de export naar Europa van vitaal belang voor zijn bedrijf en de regio. "Het is veel meer dan een goede relatie. Citri & Co wordt gevormd door een uitstekende groep telers, namelijk Martinavarro, Frutas Esther, Riotinto, Perales & Ferrer en nu ook San Miguel. Dat zijn mijn partners. En Famosa begint de voordelen van dit partnerschap nu echt op te merken. Het eerste voorbeeld is de oprichting van het bedrijf Melon & Co., twaalf maanden geleden. Het heeft nu een zeer ervaren team, dat Britse klanten rechtstreeks bedient. Dit bleek een groot succes. Ik weet zeker dat dit het eerste van vele initiatieven is, die Famosa en de klanten ten goede zullen komen," aldus Porro.

De eerste gecharterde schepen die uitsluitend meloenen van Agricola Famosa in Brazilië naar Europa vervoerden, legden enkele weken geleden aan in Rotterdam.

"In de huidige wereld is het niet genoeg om alleen uitstekende kwaliteit of veilige, duurzame, sociale en milieuvriendelijke producten aan te bieden; de telers moeten kunnen garanderen dat het fruit na een lange en complexe transittijd op het juiste moment bij de klant aankomt. Daarom hebben wij besloten dat een deel van onze oogst, ongeveer 35%, in een gespecialiseerde en speciale dienst met Green Sea/Sea Trade zal worden vervoerd. Deze beslissing betekende dat we moesten investeren in vrachtwagens en infrastructuur in Brazilië. De overige 65% van onze export zal nog steeds worden getransporteerd door CMA-CGM, al meer dan 25 jaar onze belangrijkste logistieke partner. Bij Famosa geloven we dat kwaliteit en service altijd gewaardeerd zullen worden, dus deze stappen waren essentieel in de huidige logistieke chaos."

Porro heeft een speciale boodschap aan de sector: "Aan alle betrokkenen in onze sector is goede planning van vitaal belang om beschikbaarheid en correcte kosten te garanderen. De toeleveringsketen van materialen heeft, naast de logistieke situatie, een enorme impact gehad op onze sector, omdat telers, retailers, distributeurs en dienstverleners dichter dan ooit bij elkaar moeten staan om aan de vraag te kunnen voldoen en een goede service te kunnen leveren."

Dit zijn enkele van de redenen waarom Porro en zijn team aanwezig zullen zijn op Fruit Attraction 2022. "Het bijwonen van Fruit Attraction is belangrijk omdat we aan het begin van ons seizoen (week 33 tot week 8) staan. Alle klanten hebben al producten uit de eerste oogstweken ontvangen, dus het is een heel goed moment om het einde van ons seizoen in te plannen, inclusief het verlengingsseizoen dat van week 9 tot week 20 loopt."

Porro benadrukt het belang van de Europese markt, niet alleen voor Famosa, maar voor alle Zuid-Amerikaanse exportlanden. "De Europese markt is de belangrijkste markt voor Famosa en voor onze regio. De sociale impact van de fruitteelt in onze regio is immens. Zelf heb ik de afgelopen 30 jaar een enorme verandering gezien in onze gebieden. De zonen van ongeletterde veldarbeiders werden landbouwdeskundigen, bestuurders, ondernemers en managers in ons bedrijf en ons land. Dit heeft het leven van duizenden gezinnen de afgelopen 30 jaar volledig veranderd. Het is belangrijk om te onthouden dat wij ons in de dichtstbevolkte halfdroge regio ter wereld bevinden. Het is een zeer arme regio, waar onze sector een van de weinige opties is voor de bevolking om enigszins welvarend te leven."

"De productie- en de logistieke kosten drijven de uiteindelijke kosten van onze producten op. In het geval van Famosa en Brazilië betalen we veel invoerrechten om toegang te krijgen tot de markt. Het zou geweldig zijn voor telers, exporteurs en Europeanen, als eindverbruikers, als deze situatie verandert," zegt Porro.

Porro en zijn team nodigen bezoekers uit op de Fruit Attraction stands in Hal 03 - Stand 3B07 en 3C07.

Voor meer informatie:
Carlo Porro
Agricola Famosa
Tel: +55 85 991999392
carloporro@agrfamosa.com.br 
www.agricolafamosa.com.br  

Publicatiedatum: