Poolse appeltelers wilden hun appels zo snel mogelijk verkopen, om de kosten voor de opslag te vermijden, aldus Aniruddh Ramesh, directeur van de Poolse appelexporteur LVMG Grupa. "Over het algemeen is het appelseizoen in Polen goed begonnen. De kwaliteit van het fruit is zeer bevredigend, met goede maten, vormen, een volle kleur en over het algemeen een mooi uiterlijk. We hebben een paar klanten uit Azië op bezoek gehad in onze boomgaarden, die deze mening deelden."
"Er waren veel mogelijkheden om fruit rechtstreeks van de bomen te kopen. Dit betekende dat we meteen konden beginnen met het verpakken en verzenden naar onze klanten op de Aziatische markten, en ook dat we een goede voorraad fruit van exportkwaliteit konden aanleggen voor onze CA's."
Hoewel het nog te vroeg is om het precies te zeggen, zou de appeloogst in Polen dit jaar hoger moeten zijn, legt Ramesh uit. "De hoeveelheden lijken overvloedig, zoals gewoonlijk, maar het is nog te vroeg om exacte cijfers te geven over de hoeveelheden, aangezien er nog rassen zijn die volledig moeten worden geplukt. We gaan echter uit van een stijging met ongeveer 5-10 procent ten opzichte van het vorige seizoen, ondanks het feit dat sommige gebieden door vorst en hagel zijn getroffen, waardoor de verwachte hoeveelheid wat lager uitvalt."
Volgens Ramesh neemt de vraag naar Poolse appelen in Azië en het Midden-Oosten elk jaar toe: "Voor ons zijn de Aziatische markten elk jaar blijven groeien. Onze export naar India wordt steeds populairder en de vraag neemt elk seizoen toe. Andere groeimarkten zijn het Midden-Oosten en Vietnam. We merken sinds onze oogst veel belangstelling uit Dubai, Oman, Saoedi-Arabië en Qatar. Dit seizoen verwachten we dus meer volumes voor exportvariëteiten zoals Royal Gala, Red Delicious, Red Jonaprince en Golden Delicious. Elk jaar hebben we meer hoeveelheden van deze hoogwaardige exportrassen beschikbaar en ook ons klantenbestand groeit jaarlijks, dus het aanbod past bij de vraag."
De bedrijfskosten stijgen in Polen, maar Ramesh benadrukt dat deze uitdaging voor de meeste Europese landen geldt en LVMG dus niet te erg zal raken. "Het tekort aan plukkers en sorteerders is altijd al een uitdaging geweest en deze trend zet zich voort, vooral sinds de oorlog in Oekraïne, waardoor ook de energierekeningen omhoog zijn geschoten. Dit betekent dat de opslag van fruit voor langere termijn zeker duurder zal worden en dat ook het vervoer meer gaat kosten door de hoge brandstofkosten. Maar deze uitdagingen spelen in heel Europa, dus ook fruitleveranciers in het Westen zullen met deze uitdagingen worden geconfronteerd."
Ramesh verwacht meer appelverkoop in de laatste maanden van het jaar, zelfs als het zuidelijk halfrond al voor concurrentie begint te zorgen: "De rest van het seizoen zou nog beter moeten worden met de verkoop vanaf november en december. Voor onze exportmarkten kunnen we zelfs nadat het zuidelijk halfrond met de oogst en de verkoop is begonnen, onze verkoop met gemak voortzetten. Kortom, het is ons doel om dit seizoen meer volume te realiseren door alleen fruit van hoge kwaliteit in te kopen, om een constante kwaliteit te garanderen voor al onze klanten."
Voor meer informatie:
Aniruddh Ramesh
Joanna Biernacka
LVMG Grupa Sp.z o.o.
Tel: +48 513234952
ceo@lvmg.pl
www.lvmg.pl