Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bijeenkomst in Madrid is een referentiepunt voor Latijns-Amerikaanse bananenproducenten en EU-supermarkten"

"De bijeenkomst tussen Latijns-Amerikaanse bananenproducenten en Europese supermarkten in Madrid wordt een duidelijk referentiepunt. Iedereen heeft extra kosten, maar niemand wil die dekken. Uiteindelijk zullen noch de scheepvaartmaatschappijen noch de supermarkten de verliezen in de waardeketen op zich nemen, maar de telers," zegt Octavio Sotomayor, CFO van Earthfructifera International Holding Group uit Ecuador.

Octavio Sotomayor, de CFO en Marta Stanicka, die het Europese kantoor in Polen leidt voor het Ecuadoraanse bedrijf EarthFructifera International Holding Group.

Het bedrijf is een Ecuadoraanse teler en exporteur van exotisch fruit met een internationale aanwezigheid via kantoren in Lima (Peru) en Miami (VS). Ze exporteren voornamelijk verschillende soorten bananen, avocado's uit Peru en Chili, pitaja en gember. China, de VS, Canada en Europa zijn de belangrijkste afzetmarkten.

Sotomayor schetst vanuit het oogpunt van primaire telers en exporteurs waarom de bijeenkomst in Madrid zo belangrijk is. "Telers hebben te maken met stijgende kosten voor meststoffen, verzending en kartons, om er maar een paar te noemen. Door de vele prijsstijgingen hebben sommige telers niet kunnen investeren in hun bedrijf, waardoor het productieniveau zal dalen. We zien de spotmarktprijzen voor een doos bananen stijgen tot 9 dollar omdat er geen fruit beschikbaar is."

"De pandemie en de oorlog in Oekraïne hebben geleid tot een onvoorspelbare verstoring van de bevoorradingsketens. Containers kwamen uiteindelijk meer dan 30 dagen later aan dan normaal. Dit leidde tot problemen voor de supermarkten, met de kwaliteit van de producten en tot verliezen voor de telers. In Ecuador zijn we net een boxprijs (alleen fruit) van 6,50 dollar overeengekomen. Daarom wordt Madrid een referentiepunt om te zien of de kopers (groothandelaars en retailers) deze keer bereid zijn contracten te ondertekenen. Vorig jaar waren ze niet bereid om te tekenen; er was veel speculatie," legt Sotomayor uit.

Hij zegt dat Earthfructifera al meer dan 50 jaar bananen teelt in Ecuador. Het gaat om verschillende soorten bananen, zoals Cavendish bananen, Baby bananen, rode bananen en daarnaast rode pitaja's.

"We begonnen het telen en de export te integreren, zodat we niet alleen ons eigen fruit konden verkopen, maar ook dat van andere telers. Sommige klanten vroegen of we meer konden leveren, bijvoorbeeld meer avocado's, granaatappels en gember uit Peru. Vier jaar geleden openden we ons kantoor in Miami, om dichter bij onze klanten in de VS te zijn."

Sotomayor zegt dat ze een toenemende vraag en marktpotentieel zien voor exotisch fruit in Polen en Europa en de VS, waaraan ze graag willen voldoen.

Voor meer informatie:
Octavio Sotomayor
Earthfructifera
Tel: +593 98 090 5460
o.sotomayor@efructifera.com 
www.efructifera.com  

Publicatiedatum: